PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Hudební činnosti v logopedické prevenci - OKB03H608C
Anglický název: Music Activities in Speech Therapy Prevention
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 4 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (08.02.2024)
Studenti získají dovednost vytvářet, organizovat a zřetelně vést hudební činnosti (poslechové, hudebně pohybové, instrumentální a pěvecké) jako prevenci a profylaxi narušení komunikační schopnosti (NKS) a podporu osvojování češtiny jako druhého jazyka v mateřské škole nebo v přípravné třídě. V průběhu seminární výuky se zaměří na vlastní artikulaci v pěveckém projevu. Seznámí se s vokálními hrami podporujícími rozvoj slovní zásoby a fonematického uvědomování. Budou se věnovat diagnostice a rozvoji sluchové pozornosti. Seznámí se s principy rozvoje grafomotoriky prostřednictvím hudebních činností. Témata: 1) Výběr a modifikace hudebních činností s ohledem na předškolní dítě s NKS a OMJ. 2) Diagnostika sluchové pozornosti a hudebnosti předškolního dítěte s NKS nebo OMJ. 3) Hudební činnosti pro rozšiřování a aktivizaci slovní zásoby I. (substantiva). 4) Hudební činnosti pro rozšiřování a aktivizaci slovní zásoby II. (další slovní druhy). 5) Hudební činnosti v prevenci řečové nonfluence. 6) Vokální hry v rozvoji fonematického uvědomování I. (souhlásky). 7) Vokální hry v rozvoji fonematického uvědomování II. (samohlásky). 8) Práce s písní s ohledem na předškolní dítě s NKS a OMJ I. 9) Práce s písní s ohledem na předškolní dítě s NKS a OMJ II. 10) Hudební činnosti a rozvoj grafomotoriky, principy Metody dobrého startu. 11) Hudební činnosti a rozvoj grafomotoriky, aplikace principů MDS.
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (08.02.2024)

Celková časová zátěž studenta

90,0

Množství kreditů odpovídající časové zátěži

3 až 4

Přidělené kredity

3

Zakončení

Z

 

 

Přímá výuka

 

Přednášky:

0

Cvičení:

1

 

 

Příprava na výuku

 

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky

0 minut

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení

90 minut

Samostudium literatury (za semestr)

15 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr)

20 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr)

20 hodin

 

 

Plnění předmětu

 

Seminární práce

0 hodin

Příprava na zápočet

5 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška

0 hodin

 

 

Rozsah přímé výuky v kombinovaném studiu:

4

E-learningový kurz (odkaz):

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8679

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (08.02.2024)

BOGDANOWICZ, Marta a Jana SWIERKOSZOVÁ. Metoda dobrého startu. Ostrava: Kasimo, 1998dotisk. Metoda dobrého startu. ISBN 80-902497-0-1.

KMENTOVÁ, Milena. Hudební a řečové projevy předškolních dětí a jejich vzájemné ovlivňování. V Praze: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2015. ISBN 978-80-7290-869-1.

KMENTOVÁ, Milena. Slovo, slůvko, slovíčko, honem poběž, písničko!: hudební činnosti v logopedické prevenci. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1333-8.

KMENTOVÁ, Milena. Třídá zpívá ÍÁÍÁ: hudební hry v rozvoji fonematického uvědomování. Praha: Portál, 2019. ISBN 978-80-262-1479-3.

Pracovní listy „Hudební činnosti v logopedické prevenci“ ke stažení zde: http://pages.pedf.cuni.cz/khv/studium/predskolni-pedagogika-a-vychovatelstvi/ucitelstvi-pro-ms/studijni-materialy-ke-stazeni/

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (08.02.2024)

Témata:

1) Výběr a modifikace hudebních činností s ohledem na předškolní dítě s NKS a OMJ.

2) Diagnostika sluchové pozornosti a hudebnosti předškolního dítěte s NKS nebo OMJ.

3) Hudební činnosti pro rozšiřování a aktivizaci slovní zásoby I. (substantiva).

4) Hudební činnosti pro rozšiřování a aktivizaci slovní zásoby II. (další slovní druhy).

5) Hudební činnosti v prevenci řečové nonfluence.

6) Vokální hry v rozvoji fonematického uvědomování I. (souhlásky).

7) Vokální hry v rozvoji fonematického uvědomování II. (samohlásky).

8) Práce s písní s ohledem na předškolní dítě s NKS a OMJ I.

9) Práce s písní s ohledem na předškolní dítě s NKS a OMJ II.

10) Hudební činnosti a rozvoj grafomotoriky, principy Metody dobrého startu.

11) Hudební činnosti a rozvoj grafomotoriky, aplikace principů MDS.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (08.02.2024)

Realizace hudebních činností v seminární výuce, prezentace připravených materiálů v rámci konzultace.

U presenčního i kombinovaného studia má předmět výrazně činnostní charakter a vyžaduje aktivní přítomnost zapsaných studentů, přípravu a realizaci hudebních činností v seminární výuce.

• Prezentace vypracovaných Pracovních listů Hudební činnosti v logopedické prevenci (8 aktivit)

• Vedení jedné činnosti dle Pracovních listů HČLP dle vlastního výběru s doprovodem na zvonkohru

• Prezentace a vedení vokální činnosti s dětskou písní modifikovanou podle potřeb a schopností dětí s NKS a OMJ, hra této písně na klavír

• Písemná reflexe po shlédnutí videodokumentu (viz níže)

• Příprava aktivity uplatňující principy Metody dobrého startu: hudební činnosti ve prospěch rozvoje grafomotoriky.

 

https://cizinci.nidv.cz/metodiky/ - Metodický materiál pro výuku dětí s odlišným mateřským jazykem – dvacetiminutový videozáznam, kde jsou názorně ukázány a okomentovány hudební činnosti podporující osvojování češtiny jako druhého jazyka.

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK