PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Základy environmentální výchovy - OKB03B104A
Anglický název: Introduction to environmental education
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 9 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Další informace: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8628
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D.
Záměnnost : OPB03B104A
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (13.01.2020)
Cílem předmětu je seznámit studenty s teorií, metodikou a praxí environmentální výchovy. Informovat o významu a potřebě environmentální výchovy (v globálních souvislostech), seznámit studenty s historií světové a české environmentální výchovy a s význačnými představiteli EV, státním programem EVVO, krajským programem EVVO a základní i rozšiřující literaturou. 1. Úvod do předmětu - současná legislativa. 2. Historie EV - Historie EV ve světě, Historie EV v ČR - nestoři EV, Střediska EV. 3. Síť středisek SEV v ČR, Mrkvička. 3. Cíle EV. 4. Metody práce v EV - informální vzdělávání, práce s přírodním materiálem, narativní metoda. 5. Drobné aktivity, projekty, tématické integrované bloky, vycházky do přírody a naučné stezky (ukázky). 6. Vzdělávání za pomocí živočichů. Vzdělávání založené na vztahu k místu. 7. Lesní a sadová pedagogika. 8. Kvalita a efektivita EV - nástroje hodnocení v MŠ (portfolio, nástěnka aj.), nástroje autoevaluace učitelky MŠ.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (22.08.2023)

Vážené studentky, Vážení studenti!

Děkuji, že jste se zapsali do mého kurzu. 

Čekají nás dvě setkání s environmentální výchovou. Některá z nich proběhnou formou exkurze - v některé z MŠ (informace o tom, co se mi podaří domluvit dostanete emailem).

Předmět je ukončen  zápočtem a hodnocen 3 kredity. To odpovídá 90 h studentské práce. Z toho je jen menšina hodin přímé výuky. Počítá se tedy s výukou nepřímou a domácí přípravou a prací.

Předmětem vás bude provázet ekniha Základy environmentální výchovy, kterou naleznete na linku https://cuni.futurebooks.cz/book/zaklady-environmentalni-vychovy/?/obalka/

Tento link a další studijní materiály budete mít v moodle na https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8692 

Do moodle kurzu je třeba se zapsat. Není to automaticky pro zapsané v SIS. Přístup ukážu na prvním setkání.

Nevynechejte ani další literaturu především knihu Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání (Jančaříková, 2010 či inovované vydání 2022). Je dostupná v knohovně PedF UK.

Jak získat zápočet

1) Odevzdat úkol a 

2) Odevzdat vyplněné testy z e-booku Základy environmentální výchovy, kterou naleznete na linku https://cuni.futurebooks.cz/book/zaklady-environmentalni-vychovy/?/obalka/

a to podle pokynů, které budou sděleny na 1. setkání.

Úkol je –  podle na prvním setkání zadané metodiky (viz Jančaříková, 2010, 2022) – evaluovat realizaci environmentální výchovy v MŠ, ve které pracujete nebo ve které jste na praxi nebo v jiné dle dohody.

Testy - všechny testy a úkoly z ebooku Základy environmentální výchovy musí být odevzdané tak, aby bylo zřejmé, že jste je dělali vy (např. - záložka a vašim jménem, fotografie s průkazkou studenta na každé straně). Testy musí být odevzdané tak, abych je mohzla snadno skontrolovat, tj. v pořadí dle ebooku a správně otočené, abych nemusela otáčet a v jednom jediném souboru, např. pdf nebo i word dokumentu. Prosím věnujte pozornost, tomu, abyste měli testy a úkoly z ebooku všechny a řádně doloženy. Toho, kdo soubor s úkoly a testy odevzdá neúplný, nebo při jakýchkoli pochybnostech o tom, že jste úkol nedělali přímo vy, čeká písemný prezenční test ve zkouškovém období.

Odevzdání úkolu i testů je vyžadováno v termínu od 1.1. do 14.1. 2024 (ani dříve ani později) mailem na katerina.jancarikova@pedf.cuni.cz  V předmětu mailu bude napsáno: „úkol Základy EV“. Práce odevzdané v jiném termínu nebo s jiným textem v předmětu nebudu v mailech hledat. (Odevzdávání úkolů v moodle předloni selhalo vprostřed semestru, čili jsem se vrátila k odevzdávání mailem.)

 

Časový harmonogram

 

Příprava na výuku

 

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky

30 minut

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení

30 minut

Samostudium literatury (za semestr)

10 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr)

10 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr)

20 hodin

   

Plnění předmětu

 

Seminární práce

7 hodin

Příprava na zápočet

7 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška

0 hodin

 

 
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (09.09.2022)

Povinná:

Jančaříková, K. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2010 a lépe inov. 2022.

Jančaříková, Kateřina, Havlová, Jana. Činnosti se zvířaty v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2014. 1. vyd. 124 str. ISBN 978-80-7496-166-3.

Jančaříková, K., Mazáčová, N. Bádání na zahradě : metodická příručka ke kurzu Badatelské činnosti na školní zahradě. Praha : Univerzita karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 43str. ISBN 978-80-7290-691-8.

Doporučená:

MÁCHAL, A. 2000. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Rezekvítek, Brno, 205 s.

Jančaříková, K. Ekologie čtená podruhé. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 1. Vyd. 198s. ISBN 978-80-7290-713-7.

Enviwiki http://www.enviwiki.cz/wiki/Hlavn%C3%AD_strana

Moodle k předmětu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8196

 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (09.09.2022)

Viz deskriptory

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (13.01.2020)

1. Úvod do předmětu - Současná legislativa. LIteratura. Zdroje.
2. Histrorie EV - Historie EV ve světě, Historie EV v ČR - nestoři EV, Střediska EV.
3. Síť středisek SEV v ČR. Mrkvička. Ekoškolka.
3. Cíle EV.
4. Metody práce v EV - informální vzdělávání, práce s přírodním materiálem, narativní metoda.
5. Drobné aktivity, projekty, tématické integrované bloky, vycházky do přírody a naučné stezky (ukázky).
6. Zooasistence.
7. Lesní pedagogika a jak nás může inspirovat.
8. Kvalita a efektivita EV - nástroje hodnocení v MŠ (portfolio, nástěnka aj.), nástroje autoevaluace učitelky MŠ.

9. EV v zahraničí (NAEE apod.)

10. Příklady dobré praxe.

Studijní opory
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (09.09.2022)

https://cuni.futurebooks.cz/book/zaklady-environmentalni-vychovy

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8628

a dále viz Literatura

Podrobněji viz Descriptory

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK