PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pedagogická a sociální psychologie pro učitelství mateřských škol - OKB01Q124A
Anglický název: Educational and Social Psychology for Primary School Teachers
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D.
Prerekvizity : OKB01Q103A
Záměnnost : OPB01Q124A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (08.06.2019)
Kurz představuje základní témata pedagogické a sociální psychologie relevantní pro aplikaci v prostředí pedagogické a školní praxe. Vybraná témata sociální jsou představena jako produkt základního výzkumu v psychologii a následně vykreslena jako součást reality výukové praxe i každodenního života v prostředí školy.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (07.02.2019)

Čáp j. - Mareš J. (2000): Psychologie pro učitele. Praha, Portál

Fontana D. (1997): Psychologie ve školní praxi. Praha, Portál

Helus Z. (2004): Dítě v osobnostním pojetí. Praha, Portál

Hennig, C. - Keller, G. (1996): Antistresový program pro učitele. Praha, Portál

Kolláriková Z. - Pupala B. ed. (2001): Předškolní a primární pedagogika. Praha, Portál

Lašek J. (2001): Sociálně psychologické klima školních tříd a škol. Hradec Králové, Gaudeamus.

Mareš J. (1998): Styly učení žáků a studentů. Praha, Portál

Pavelková I. (2003): Motivace žáků k učení. Praha, PeF UK

Pedagogika č.4/94, Povolání: učitel. Praha, PeF UK

PSPŠ(2005): Psychický vývoj dítěte od 1. do 5.třídy. Praha, PeF UK

Štech S. (1998): Dilemata a ambivalence učitelského povolání. in: Učitelské povolání z pohledu sociálních věd. Praha, PedF

Vágnerová M. (2001): Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha, Karolinum

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (07.02.2019)

Klasifikovaný zápočet bude udělen na základě zápočtového testu.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (07.02.2019)

Témata kursu:

1. Pedagogická a sociální psychologie - teoretické zdroje, předmět, metody. Jejich vzájemný vztah v učitelské profesi a školní praxi.

2. Základní témata pedagogické psychologie s akcentem na předškolní věk

- učení

- vnější a vnitřní podmínky učení - klima školy, styl vyučování, učební a poznávací styly žáka, zábrany v učení

- motivace

- sociokulturní prostředí a rodina dítěte jako významný fenomén školní práce

- osobnost žáka

3. Základní témata sociální psychologie s akcentem na předškolní věk

- socializační prostředí rodiny a školy

- sociální percepce, první dojem, chyby v percepci

- komunikace ve škole, sociální vlivy v komunikaci

- postoje

- vztah učitel-žák

- školní třída jako sociální skupina

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK