|
|
|
||
Poslední úprava: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (05.01.2019)
|
|
||
Poslední úprava: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (05.01.2019)
Hlavním cílem předmětu je propojit pěvecké a instrumentální činnosti a na příkladech osvětlit hudebně didaktické principy vzdělávání dětí v předškolním věku. |
|
||
Poslední úprava: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (28.01.2021)
Pokud to umožní epidemická situace, bude předmět vyučován presenčně/hybridně. Nebude-li možno (z obecných nebo individuálních důvodů), přejde se plně do distanční formy s on-line výukou na platformě MS-Teams a s oporou o přístupné videozáznamy a písemné materiály. |
|
||
Poslední úprava: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (05.01.2019)
SEDLÁK,F.-VÁŃOVÁ,H.Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolinum, 2013. ISBN: ISBN 978-80-246-2060-2. KODEJŠKA,M. Integrativní hudební výchova dítěte předškolního věku. Praha: PedF UK, 2002. ISBN:80-7290-080-3. MALÝM ZPĚVÁČKUM. Zpěvník pro MŠ. Praha:SPN, 1986. VISKUPOVÁ,B. Hudebně pohybové hry. Praha:Ústřední škola – Česká obec sokolská, 2002. VEREB,J.,VISKUPOVÁ,B., KODEJŠKA,M. a kol. Rodinné písničky pro naše dětičky.Praha: Rolino, s.r.o, 2006. ISBN 80-901678-4-5. KMENTOVÁ,M. Hudba jako výrazný prostředek kultivace řeči předškolních dětí. In Teorie a praxe hudební výchovy III. Praha: UK v Praze- PedF,2013. ISBN 978-80-7290-724-3. KMENTOVÁ,M. Hudební činnosti v logopedické prevenci.Praha: K Hv, experimentální metodický materiál- kompendium, 2013. D`ANDREA, F.; HLAVÁČKOVÁ, I.; KODEJŠKA, M. Rozvíjíme hudební vnímání a vyjadřování. Praha ,1998. JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Hudba a pohyb, 1. díl. Nová Paka: FTČ, 1997- 2001. ISBN 80-902662-4-X. JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Zobcová flétna. Nová Paka: FTČ, 1999. ISBN 80-902662-0-7. HERDEN,J. Hudební hodinky pro táty a maminky. Praha: Rodiče, 2004. ISBN:80-86695-46-8. TICHÁ,A. Učíme děti zpívat. Praha: Portál, 2005. ISBN:80-7178-916-X. KULHÁNKOVÁ, E. Hudebně pohybová výchova. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-717. HUDEBNÍ VÝCHOVA. Časopis pro hudební výchovu a obecně estetickou výchovu školní a mimoškolní. UK v Praze – Pedagogická fakulta, Praha. ISSN 1210-3683. |
|
||
Poslední úprava: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (28.01.2021)
Výuka bude probíhat hlavně prostřednictvím dialogických a tvořivých metod. Tvořivé metody se u kombinovaného studia projeví hlavně v domácí přípravě stanovených úkolů.
|
|
||
Poslední úprava: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (05.01.2019)
Výuka bude mít následující obsah: a) didaktické zásady v hudebním vyučování včetně příkladů jejich uplatňování v praxi, b) vyučovací metody a diferenciace žáků v hudební výchově, c) integrace hudebních činností s ostatními esteticko výchovnými činnostmi na příkladech, d) struktura vyučovací hodiny a příprava učitele na vyučování. V semináři budou propojeny pěvecké a klavírní dovednosti a rovněž i hra na sopránovou zobcovou flétnu. Studenti se seznámí s popisem a využitím Orffových hudebních nástrojů, zaměří se na práci s motivem, hudební větou, na improvizaci závětí k danému rytmickému a později i melodickému předvětí, na vymýšlení variací na danou hudební myšlenku ve smyslu změn rytmických i rytmicko melodických, na rondo rytmické a melodické při zapojení různých bicích a melodických orffovských nástrojů. V rámci předmětu budou studenti hrát a zpívat vybrané lidové a umělé písně uvedené v 1. dílu České Orffovy školy. Budou vymýšlet využití Orffových hudebních nástrojů při zpěvu písní nebo při hudebně pohybových projevech na lidové písně. Naučí se umělé písně, které se vztahují k rodině s cílem posílit význam rodiny a rodinných vztahů v soudobém nepříznivém společenském klimatu. |
|
||
Poslední úprava: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (05.01.2019)
Nejsou stanoveny vstupní podmínky. |
|
||
Poslední úprava: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (05.01.2019)
V kombinované formě studia vytvoří studenti tři přípravy, které budou obsahovat motivaci písně a následně uplatnění rytmu, pulzace, metra, ostatinata s využitím orffovských hudebních nástrojů. Jejich příprava bude kontrolována na plánovaných setkáních. Od vyučujícího obdrží seznam článků z časopisů Hudební výchova (ČR), které se vážou k tématům didaktiky hudební výchovy, k instrumentální činnosti nebo k poslechu hudby dětí v mateřských školách. Vyberou si jeden článek a zpracují ho do podoby referátu. V závěru referátu se zamyslí nad pedagogickou dedukcí uvedených myšlenek do problematiky jejich učitelské praxe v mateřských školách. |