Poslední úprava: Mgr. MgA. Sylva Francová, Ph.D. (31.01.2021)
Technické vyjadřovací prostředky a současná technická média ve výtvarné tvorbě a umění: Fotografický obraz a PC grafický software jako prostředky výtvarného zobrazení, výtvarné činnosti a výtvarné vyjádření jako možnost reflexe světa.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. MgA. Sylva Francová, Ph.D. (31.01.2021)
Reflexe světa nejen prostřednictvím fotografického obrazu a možnosti transformace skutečnosti do plošného vyjádření skrze digitální média. Komparace výtvarného vidění, myšlení a tvorby skrze fotografii. Možnosti transformace do pedagogické praxe.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. MgA. Sylva Francová, Ph.D. (31.01.2021)
Baleka, J.: Výtvarné umění - výkladový slovník, Praha, Academia 1997. Barthes, R.: Světlá komora. Bratislava 1994. Cikánová, K.: Tužkou, štětcem nebo myší, Praha, Aventinum 1998. Fotr, J.: Adobe Photoshop jednoduše (pro verze 7, CS, CS2). Computer Press: Brno 2005. Grygar, Š.: Konceptuální umění a fotografie. Praha 2004. Roeselová, V.: Námět ve výtvarné výchově, Praha, Sarah 1995. Roeselová, V.: Techniky ve výtvarné výchově, Praha, Sarah 1996. Roeselová, V.: Řady a projekty ve výtvarné výchově, Praha, Sarah 1997. Roeselová, V.: Linie, barva, tvar, Praha, Sarah 1997. Slavíková, V., Slavík, J., Hazuková, H.: Výtvarné čarování, Praha, Práce 2000. Šamšula, P.: Obrazárna v hlavě 1, 2, Praha, Práce 1996. Šamšula, P.: Obrazárna v hlavě 3, Praha, Práce 1997. Šamšula, P.: Obrazárna v hlavě 4, Praha, Práce 1999. Šamšula, P.: Obrazárna v hlavě 5, Praha, Práce 2000. Šamšula, P.: Obrazárna v hlavě 6, Praha, Práce 2002. Šamšula, P., Šmíd, J. - Cyklus článků v časopise Výtvarná výchova: Část desátá - Fotografie ve výtvarné výchově II. Fotografie v koncepci univerzitních studií VV. In Výtvarná výchova 3-4 2007, Část devátá - Fotografie ve výtvarné výchově I. Přístupy k fotografii a východiska pro práci na základní škole, aktuální pohled na diplomovou práci a praktické ověření fotografie na základní škole. In Výtvarná výchova 2/2007 Část osmá - Fotografie a výtvarné umění VI. Fotografie, biblická témata a parafráze uměleckých děl. In Výtvarná výchova 4/2006. Část sedmá - Fotografie a výtvarné umění V. Fotografie a reklama, moc, politika. In Výtvarná výchova 3/2006, Část šestá - Fotografie a výtvarné umění IV. Fotografie a lidská identita (2). In Výtvarná výchova 2/2006, Část pátá - Fotografie a výtvarné umění IV. Fotografie a lidská identita (1 .)In Výtvarná výchova 1/2006, Část čtvrtá - Fotografie a výtvarné umění III. Fotografie a násilí. In Výtvarná výchova 2005. Část třetí - Fotografie a výtvarné umění II. Fotografie jako obraz člověka. In Výtvarná výchova 2/2005. Část druhá - Fotografie a výtvarné umění I. In Výtvarná výchova 1/2005. Tůma, T.: Digitální fotografie na počítači. Computer Press: Brno 2004.
Časopisy: Výtvarná výchova, Digitální foto, National Geographic aj.
Metody výuky
Poslední úprava: doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D. (30.01.2022)
Přednáška, seminář. V případě omezení prezenční výuky bude kurz veden distanční formou přes aplikace Moodle a Microsoft Teams.
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. MgA. Sylva Francová, Ph.D. (31.01.2021)
Sylabus se může měnit dle aktuální situace:
1/ Fotografie a její možnosti ve výtvarné výchově, malba světlem – čas ve fotografii,
Poslední úprava: doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D. (30.01.2022)
Zápočet. Požadavky k zápočtu: Aktivní účast na (on-line) seminářích. Povinná účast na (on-line) korekturách. Adekvátní úroveň seminárních prací. Seminární práce představuje portfolio vlastních prací + reflektivní komentář. Výslednou prezentaci seminární práce je nutné nahrát ve formátu PDF do aplikace Moodle.