PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Výtvarná média II - OK0621701
Anglický název: Creation mediums II
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:8/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. MgA. Markéta Magidová, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. MgA. Sylva Francová, Ph.D. (31.01.2021)
Technické vyjadřovací prostředky a současná technická média ve výtvarné tvorbě a umění: Fotografický obraz a PC grafický software jako prostředky výtvarného zobrazení, výtvarné činnosti a výtvarné vyjádření jako možnost reflexe světa.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. MgA. Sylva Francová, Ph.D. (31.01.2021)

Reflexe světa nejen prostřednictvím fotografického obrazu a možnosti transformace skutečnosti do plošného vyjádření skrze digitální média. Komparace výtvarného vidění, myšlení a tvorby skrze fotografii. Možnosti transformace do pedagogické praxe. 

Literatura
Poslední úprava: Mgr. MgA. Sylva Francová, Ph.D. (31.01.2021)

Baleka, J.: Výtvarné umění - výkladový slovník, Praha, Academia 1997.
Barthes, R.: Světlá komora. Bratislava 1994.
Cikánová, K.: Tužkou, štětcem nebo myší, Praha, Aventinum 1998.
Fotr, J.: Adobe Photoshop jednoduše (pro verze 7, CS, CS2). Computer Press: Brno 2005.
Grygar, Š.: Konceptuální umění a fotografie. Praha 2004.
Roeselová, V.: Námět ve výtvarné výchově, Praha, Sarah 1995.
Roeselová, V.: Techniky ve výtvarné výchově, Praha, Sarah 1996.
Roeselová, V.: Řady a projekty ve výtvarné výchově, Praha, Sarah 1997.
Roeselová, V.: Linie, barva, tvar, Praha, Sarah 1997.
Slavíková, V., Slavík, J., Hazuková, H.: Výtvarné čarování, Praha, Práce 2000.
Šamšula, P.: Obrazárna v hlavě 1, 2, Praha, Práce 1996.
Šamšula, P.: Obrazárna v hlavě 3, Praha, Práce 1997.
Šamšula, P.: Obrazárna v hlavě 4, Praha, Práce 1999.
Šamšula, P.: Obrazárna v hlavě 5, Praha, Práce 2000.
Šamšula, P.: Obrazárna v hlavě 6, Praha, Práce 2002.
Šamšula, P., Šmíd, J. - Cyklus článků v časopise Výtvarná výchova:
Část desátá - Fotografie ve výtvarné výchově II.
Fotografie v koncepci univerzitních studií VV. In Výtvarná výchova 3-4 2007, Část devátá - Fotografie ve výtvarné výchově I.
Přístupy k fotografii a východiska pro práci na základní škole, aktuální pohled na diplomovou práci a praktické ověření fotografie na základní škole. In Výtvarná výchova 2/2007 Část osmá - Fotografie a výtvarné umění VI.
Fotografie, biblická témata a parafráze uměleckých děl. In Výtvarná výchova 4/2006. Část sedmá - Fotografie a výtvarné umění V.
Fotografie a reklama, moc, politika. In Výtvarná výchova 3/2006, Část šestá - Fotografie a výtvarné umění IV.
Fotografie a lidská identita (2). In Výtvarná výchova 2/2006, Část pátá - Fotografie a výtvarné umění IV.
Fotografie a lidská identita (1 .)In Výtvarná výchova 1/2006, Část čtvrtá - Fotografie a výtvarné umění III.
Fotografie a násilí. In Výtvarná výchova 2005. Část třetí - Fotografie a výtvarné umění II.
Fotografie jako obraz člověka. In Výtvarná výchova 2/2005. Část druhá - Fotografie a výtvarné umění I. In Výtvarná výchova 1/2005.
Tůma, T.: Digitální fotografie na počítači. Computer Press: Brno 2004.

Časopisy: Výtvarná výchova, Digitální foto, National Geographic aj.

Metody výuky
Poslední úprava: doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D. (30.01.2022)

Přednáška, seminář.
V případě omezení prezenční výuky bude kurz veden distanční formou přes aplikace Moodle a Microsoft Teams.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. MgA. Sylva Francová, Ph.D. (31.01.2021)

Sylabus se může měnit dle aktuální situace:

 

1/ Fotografie a její možnosti ve výtvarné výchově, malba světlem – čas ve fotografii,

koláž – manipulace

2/ Fotografický deník, časosběrná fotografie, fotografická animace

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D. (30.01.2022)

Zápočet.
Požadavky k zápočtu: Aktivní účast na (on-line) seminářích. Povinná účast na (on-line) korekturách. Adekvátní úroveň seminárních prací. Seminární práce představuje portfolio vlastních prací + reflektivní komentář.
Výslednou prezentaci seminární práce je nutné nahrát ve formátu PDF do aplikace Moodle.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK