PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika výtvarné výchovy V - OK0621167
Anglický název: Didactics of art education 5
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, KZ [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Helena Hazuková, CSc.
Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
Záměnnost : O01321167
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (29.09.2018)
Historický a současný pohled na dětský výtvarný projev a jeho záměrné rozvíjení: společensko-historické kontexty názorů na dětský výtvarný projev a jeho místo v systémech všeobecného vzdělávání. Kritický náhled na minulé koncepce výtvarné výchovy. Možnosti aktuálních koncepcí.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (29.09.2018)

Položit základ ke kritickému náhledu na minulé i současné koncepce výtvarné výchovy. Poukázat  na společensko- historickou podmíněnost proměn názorů na dětský výtvarný projev a jeho místo v systémech všeobecného vzdělávání jako východisko pro odhalování příčin negativních jevů v koncepcích minulých i současných a problémů v  jejich realizaci. Otevřít prostor pro aktivní koncepční uvažování ve výukové praxi.

Deskriptory -
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (29.09.2018)

Klíčová slova

Dětský výtvarný projev, záměrné rozvíjení, koncepce výtvarného vzdělávání, osobnosti, historicko-společenský kontext, kritický náhled, reflexe  v současných pojetích.

 

Literatura
Poslední úprava: HAZUKOVA/PEDF.CUNI.CZ (24.09.2011)

HAZUKOVÁ,H.- ŠAMŠULA,P. Didaktika výtvarné výchovy Vv I. 3. přeprac.vyd. Praha: Univerzita Karlova, Karolinum, 2005.117 s. ISBN 80-7290-237-7.

HAZUKOVÁ,H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově I. 1.vyd. Praha: Pedagogická fakulta UK,1994. 36 s.                                                                          CHOBOLA,L.Dětský výtvarný projev a klasikové jeho teorie. 1.vyd. Brno: Univerzita J.E. Purkyně,1975. 200 s. ISBN nemá

KINDLER, A.M. Prehľad výskumu výtvarného vývoja. In ŠUPŠÁKOVÁ,B. Detský výtvarný prejav. 1.vyd. Bratislava: DIGIT, 2000. 184 s. ISBN 80-968441-0-5

SINGULE,F.: Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. 1.vyd. Praha : SPN 1992.54 s. ISBN 80-04-26160-4.

SLAVÍK,J.(ed.) Výtvarná výchova a její teorie v českých zemích ve světových kontextech.1.vyd. Praha:  UK-PedF 1998.22 s. ISBN 80-86039-70-6.

ŠUPŠÁKOVÁ,B. Štyri prúdy výtvarného vzdelávania.In ŠUPŠÁKOVÁ,B.Projekty a alternatívne formy vo výtvarnej výchove. 1.vyd. Bratislava: GRADIENT, 1999. 124 s. ISBN 80-967231-4-6.

UŽDIL,J. Výtvarný projev a výchova. 2.doplněné vyd. Praha: SPN ,1978. 333 s. ISBN nemá

UŽDIL,J. Mezi uměním a výchovou. 1.vyd.Praha: SPN 1988.464 s. ISBN nemá

VONDRÁK,M.Koncepce výtvarné výchovy a jejich souvislosti s vývojem výtvarného umění 20.stol. 1.vyd. České Budějovice, Ped F Jihočeské Univerzity. 215 s. ISBN 80-7040-043-9.

Metody výuky -
Poslední úprava: HAZUKOVA/PEDF.CUNI.CZ (24.09.2011)

seminář, úkoly pro samostatnou práci studentů, individuální konzultace

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.09.2012)

Klasifikovaný zápočet - test, ověřující orientaci v současných i minulých koncepcích výtvarného vzdělávání dětí a mládeže a prokazujícího schopnost kritického náhledu na ně

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (29.09.2018)


Teorie
Formativní možnosti výtvarných činností. (tvorby i vnímání), vědecký zájemo dětský výtvarný projev- odraz v proměnách výtvarného školení dětí a mládeže ve všeobecném vzdělávání. Současná pojetí výtvarné výchovy-pedagogické dokumenty a praxi školní Vv.
Praxe: Minulá pojetí výtvarného vzdělávání na 1.st.ZŠ a jejich vliv na současnou teorii i praxi výtvarné výchovy. Diskuse.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (29.09.2018)

kz

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK