Poslední úprava: VODAKOVA/PEDF.CUNI.CZ (06.10.2011)
Posláním předmětu je analyzovat a s využitím zkušeností studentů vyvodit závěry o možnostech rozvoje osobnosti žáků 1. stupně ZŠ při výuce předmětů zařazených do oblasti Člověk a svět práce RVP ZV.
Cílem předmětu je doplnit poznatky studentů o technologiích spojených s výrobou, zpracováním a hodnocením vybraných materiálů a o rostlinách a potravinách zařazovaných do praktických činnosti žáků na 1. stupni ZŠ .Výuka je zaměřena na využívání aktivizačních metod, hlavně experimetování, her a řešení problémových úkolů při práci s uvedenými materiálními prostředky v 1.- 5. ročníku ZŠ a na seznámení s možnostmi využívání IT.
Cíl předmětu
Poslední úprava: VODAKOVA/PEDF.CUNI.CZ (06.10.2011)
Cílem předmětu je doplnit poznatky studentů o technologiích spojených s výrobou, zpracováním a hodnocením vybraných materiálů a o rostlinách a potravinách zařazovaných do praktických činnosti žáků na 1. stupni ZŠ .Výuka je zaměřena na využívání aktivizačních metod, hlavně experimetování, her a řešení problémových úkolů při práci s uvedenými materiálními prostředky v 1.- 5. ročníku ZŠ a na seznámení s možnostmi využívání IT.
Literatura
Poslední úprava: REITMAY/PEDF.CUNI.CZ (05.12.2014)
DYTRTOVÁ, R., VODÁKOVÁ, J. Praktické činnosti I. Praha: UK-PedF, 1999. ISBN 80-86039-89-7.
HONZÍKOVÁ, J., MICHÁLKOVÁ, L. , VODÁKOVÁ, J. Praktické činnosti II. Praha: UK-PedF, 2000. ISBN 80-7290-003-X.
REITMAYER, L., VODÁKOVÁ, J. Pracovní listy k praktickým činnostem. Praha: UK-Pedf, KITTV, 2010, 2011. Interní materiály pro výuku .
VODÁKOVÁ, J. Praktické činnosti III. Praha: UK-PedF, 2005. ISBN 80-7290-232-6.
VODÁKOVÁ, J.; CETTLOVÁ, M; DYTRTOVÁ, R.; BERÁNEK, V. Speciální pracovní výchova a ergoterapie. Praha: UK-PedF, 2007.ISBN 978-80-7290-322-1.(Vybrané kapitoly).
Sylabus
Poslední úprava: REITMAY/PEDF.CUNI.CZ (06.10.2011)
- Přírodní a technické materiály pro tvořivé činnosti dětí, hodnocení jejich vlastností, jednoduché experimenty, techniky zpracování.
- Konstrukční činnosti a modelování; základy technického kreslení. Konstrukční stavebnice, tvorba konstrukčních prvků a sestavování vybraných modelů.
- Pěstované rostliny, jejich využití pro vzdělávání dětí a úpravu životního prostředí ve školách a jejich okolí. Pokusy a didaktické hry s rostlinami. Rostliny ve výživě. Základy fytoterapie.
- Využití praktických činností pro pedagogickou diagnostiku, rozvoj jemné motoriky a grafomotoriky, nonverbální tvořivosti poznávacích schopností dětí a formování jejich pozitivních vlastností.
- Možnosti začlenění průřezových témat RVP do výuky tématických celků v oblasti Člověk a svět práce.
- Možnosti využívání IT při výuce tématických celků v oblasti Člověk a svět práce.
- Základy bezpečnosti a hygieny při práci, hrách a experimentování s různými materiály a rostlinami v 1.- 5. ročníku ZŠ.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: REITMAY/PEDF.CUNI.CZ (05.12.2014)
Aktivní práce při konzultacích.
Prostudování studijních materiálů zadaných pro individuální studium.
Úspěšné absolvování a splnění všech zadaných úloh - pokusů řešených ve výuce z tematických okruhů zařazených do výuky a zadaných studijních pramenů.
Vypracování zápočtové práce z oblasti zaměření předmětu. Požaduje se práce původní, vytvořená samostatně na základě v práci uvedené literatury a informačních zdrojů.