PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Romistika - OK0618036
Anglický název: Romistic Studies
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2015
Semestr: oba
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: 0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň: specializační
Je zajišťováno předmětem: OBUZ18043
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PaedDr. Eva Šotolová, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Pedagogika > Speciální pedagogika
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (14.08.2007)
Základní informace z oblasti historie, etnologie, kultury Romů. Zaměření na vzdělání romských dětí.
Literatura
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (14.08.2007)

Seznam povinné literatury

Nečas, C.: Romové v ČR včera a dnes. Olomouc, 1994 - nebo

Nečas, C.: Společenská problematika Romů v minulosti a přítomnosti. Brno: Masarykova universita, 1981.

Nečas, C.: Českoslovenští Romové v letech 1938 - 45. Brno: Masarykova universita, 1994 - nebo

Nečas, C.: Nad osudem českých a slovenských Cikánů. Brno: Masarykova universita, 1981.

Mann, A.: Neznámi Rómovia. Bratislava, 1992 - nebo

Davidová, E.: Cesty Romů - Romano Drom. Olomouc, 1995.

Šotolová, E.: Vzdělávání Romů. Praha: Grada Publishing (2. rozšířené vyd.), 2001.

Seznam doporučené literatury:

Horvátová, E.: Cigáni na Slovensku. Bratislava, 1964.

Hübschmannová, M.: Můžeme se domluvit. Olomouc, 1993.

Kladivová, V.: Konečná stanice Auschwitz - Birkenau. Olomouc, 1994.

Liégeois. J. p.: Rómovia Cigáni Kočovníci. Bratislava, 1995.

Kalibová, V., Šotolová, E. a kol.: Romové reflexe problému. Praha, 1997.

Časopisy a noviny:

Romano džaniben

Romano hangos

Sylabus
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (14.08.2007)

Historický vývoj Romů je zaměřen na tyto oblasti:

  • současný stav a význam studia romistiky
  • význam studia historie pro pochopení romského etnika
  • původ Romů, Romové na území Indie, kastovní způsob života
  • nejstarší zprávy o jejich pobytu v Evropě, na našem území
  • pronásledování Romů v 15., 16., 17. a první polovině 18. století
  • asimilační snahy Marie Terezie a Josefa II.
  • Romové v českých zemích a na Slovensku koncem 18. stol. do r. 1918
  • období 1. republiky

Pronásledování Romů v období 2. světové války

  • pronásledování v Čechách a na Moravě
  • Cikánský tábor Auschwitz II - Birkenau
  • nedořešená otázka odškodnění Romů za utrpení v období 2. sv. války

Poválečný vývoj do roku 1989

  • migrace Romů po druhé světové válce
  • zákon z r. 1958 ?O trvalém usídlení kočovných a polokočovných osob"
  • koncepce ?sociální asimilace" a ?řízeného rozptylu"
  • koncepce ?společenské integrace"

Romský jazyk a komunikace

  • obecná charakteristika romského jazyka, dialektové skupiny
  • jazyková bariéra jako jedna z příčin zaostávání romských žáků

Výchova a vzdělávání romského dítěte

  • současný stav vzdělání a kvalifikace Romů
  • příčiny školní neúspěšnosti
  • některé možnosti pozitivního ovlivnění školní neúspěšnosti, přístupy v zahraničí

Kulturní vývoj

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK