PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika výchovy ke zdraví - OK0617186
Anglický název: Didactics of Health Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2015
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z+Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Eva Marádová, CSc.
Korekvizity : OK0617183, OK0617185
Neslučitelnost : O01317186
Prerekvizity : OK0617182
Záměnnost : O01317186
Je korekvizitou pro: OK0617185, OK0617183
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (31.01.2011)
Pojetí předmětu se opírá o dokument WHO "Zdraví 21". Vychází z rámcových vzdělávacích programů pro základní vzdělávání, zejména z očekávaných výstupů v oblasti podpory zdraví na 1. stupni ZŠ. Poskytuje podklady pro implementaci klíčových témat do výuky. Studenti tvoří tematické plány pro jednotlivé ročníky, osvojují si specifické formy a metody práce s žáky (např. kooperativní učení, aktivní sociální učení, využívání pracovních listů). Preferován je konstruktivistický přístup k didaktické transformaci učiva a výuka všestranně rozvíjející zdravotní gramotnost žáků.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (31.01.2011)

Cílem předmětu je rozvíjet kompetence budoucích učitelů nezbytné pro přípravu a realizaci programů podpory zdraví do školního kurikula v primárním vzdělávání. V předmětu studenti integrují odborné poznatky získané dosavadním studiem homogenní varianty "Výchova ke zdraví" do nových struktur a didakticky je transformují do projektů školní výuky .

Literatura
Poslední úprava: MARADOVA (22.06.2007)

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha, MŠMT, 2004.

MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998, 240 s. 80-7178-246-7.

PASCH. M. aj. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998, 424 s. ISBN 80-7178-127-4..

PIKE, G. A SELBY, D. Globální výchova. Praha: Grada 1994,315 s. ISBN 80-85623-98-6.

KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 1997, 180 s. ISBN 80-246-0192-3..

LOKŠOVÁ, I. a LOKŠA, J. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha: Portál, 1999, 200 s. ISBN 80-7178-205-X.

SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999, 262 s. ISBN 80-7178-262-9..

MARÁDOVÁ, E. Rodinná výchova ? ediční řada učebnic. Praha: Fortuna, 1997-1999.

EYROVI, L. a R. Jak naučit děti hodnotám. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-360-9.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (22.06.2013)

Projekt výuky a jeho obhajoba

Sylabus -
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (31.01.2011)

1. Implementace podpory zdraví do školního kurikula

2. Cíle výchovy ke zdraví v oblasti kognitivní, afektivní a behaviorální, rozvíjení kompetencí žáků

3. Přístupy k tvorbě kurikula v oblasti podpory zdraví u nás i v zahraničí

4. Metodika vymezování dílčích výukových cílů na základě očekávaných výstupů

5. Úloha motivace ve výuce výchovy ke zdraví, aktivizace učení žáků

6. Škola podporující zdraví - komplexní program rozvíjení zdravotní gramotnosti

7. Volba forem a metod výuky, učebnice, pomůcky a další zdroje informací pro přípravu na výuku výchovy ke zdraví

8. Hodnocení efektivity výuky, specifika pro výuku témat výchovy ke zdraví

9. Příprava dílčích tematických plánů

10. Příprava výuky pro jednotlivé vyučovací hodiny

11. Prezentace vlastního pojetí výuky zaměřené na výchovu ke zdraví, sebereflexe

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK