PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Praxe dramatické výchovy II - OK0615240
Anglický název: Practise of Drama in Education II
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, KZ [HS]
Rozsah za akademický rok: 6 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D.
Vyučující: Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Učitelství > Dramatická výchova
Prerekvizity : OK0615287
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D. (09.09.2019)
Studenti získají kompetenci k plánování, realizování, reflektování a hodnocení výuky dramatické výchovy v podmínkách primární školy a předškolního zařízení, prohloubí kompetenci k vlastní sebereflexi. Základním prostředkem k získání těchto kompetencí je praxe, její teoretická reflexe a propojení s předmětem Teorie a didaktika dramatické výchovy. Studenti budují vlastní stylu vyučování s využitím poznatků a dovedností ze studia dramatické výchovy. Časová zátěž (2 kredity): - přímá výuka na semináři: 6 hodin, praxe doprovázená vyučujícím: 20 hodin - práce na úkolech v Moodle a příprava na výuku v rámci týdne praxe: 15 hodin - příprava na prezentaci vlastní praxe: 10 hodin
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D. (16.10.2018)

Realizace samostatné praxe, při které bude student/ka schopen využít metod a technik DV.

Schopnost prezentovat a reflektovat průběh dané praxe.

Realizace různých lekci:

1) Lekce vycházející z aktuálního problému, tématu, situace dané třídy / školní výlet, sociální vztahy, život třídy/.

2) Lekce vycházející z aktuálně probírané výukové látky a očekávaných výstupů /spolupráce s vedoucím učitelem/.

3) Lekce inspirovaná literárním textem / pohádka, pověst, povídka, poezie, bajka /.

4) Lekce v níž bude propojena dramatická výchova s jinými esteticko-výchovnými předměty /VV, HV, pohybová/.

5) Strukturované drama - realizovaná s ohledem k možnostem a zkšenostem dané věkové kategorie dětí.

 

 

Literatura
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D. (16.10.2018)

BLÁHOVÁ, K.: Uvedení do systému školní dramatiky. Praha: ARTAMA 1996, 83 stran. ISBN 80-7068-070-9.

MACHKOVÁ,E.: Jak se učí dramatická výchova. Didaktika dramatické výchovy. Praha: AMU 2004, 223 stran. ISBN 80-7331-021-X.

MARUŠÁK, Radek; KRÁLOVÁ, Olga; RODRIGÉZOVÁ, Veronika, Dramatická výchova v kurikulu současné školy. Praha: Portál 2008, ISBN 978-80-7367-472-4,

MORGANOVÁ,N.; SAXTOVNOVÁ, J.; Vyučování dramatu,  Komenský, Brno: PdF MU, 2003, 

RVP pro ZV, Praha 2005

 



Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D. (01.10.2020)

Seminář. Náslechová praxe. Průběžná samostatná praxe, při které jsou využívány metody a techniky DV.

Rozbor, reflexe.

 

 

V případě nezbytnosti distanční výuky, budou studentům zadány samostatné úkoly na základě odborné literatury, videoukázek a odborných článků.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D. (16.10.2018)

Obsah práce pro 1.st. ZŠ,

v modifikované podobě i pro MŠ.

 

Osnova předmětu:

 

1/ Úvod do dané problematiky, seznámení studentů s požadavky pro získání KZ.

2/ Náslech u kolegy, nebo fakultního učitele,  který využívá při své práci metody a techniky DV.

3/ Realizace lekce vycházející z aktuálního problému, tématu, situace dané třídy / školní výlet, sociální vztahy, život třídy/.

4/ Realizace lekce vycházející z aktuálně probírané výukové látky a očekávaných výstupů /spolupráce s vedoucím učitelem/.

5/ Realizace lekce inspirované literárním textem / pohádka, pověst, povídka, poezie, bajka /.

6/ Realizace lekce v níž bude propojena dramatická výchova s jinými esteticko-výchovnými předměty /VV, HV, pohybová/.

7/ Realizace Strukturovaného dramatu – realizované s ohledem k možnostem a zkušenostem dané věkové kategorie dětí. /inspirace: historické téma, literární text, sociální vztahy, apod./

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D. (15.11.2018)

1) Aktivní účast při pozorováních a reflexích činností / náslech u vedoucího učitele/učitelky, lekce vedené jinými studentkami/.

 

2) Naplánování, realizování a reflektování jednotlivých činností a vyučovacích celků vycházejících ze ŠVP dané školy, plánů třídy a respektujících rámcový plán činností Praxe dramatické výchovy II. /každý nejméně 5 samostatných výstupů – nepočítají se výstupy ve dvojicích apod./

 

3) Předložení písemných materiálů: /stačí v bodech s důrazem na přehlednost textu/

  • popis, jakým způsobem je začleněna dramatická výchova do ŠVP dané školy

  • plány činností a hodin s reflexemi

  • poznámky k diagnostice a hodnocení jednotlivců a třídy v oblasti dramatické výchovy, ke stylu práce učitele,

  • další náměty a materiály k výuce, zkušenosti z absolvované praxe a podněty z doporučené literatury

 

4) Vypracování závěrečné písemné úvahy.

5) Prokázat schopnost pohovořit o podnětech z doporučené literatury - ústní pohovor před udělením klasifikovaného zápočtu.

6) 100% docházka, nepřítomnost z důvodu nemoci se nahradí po domluvě s vedoucím učitelem.

7) Splnění požadavků na náplň obsahu jednotlivých dramatických lekcí. /Vis. níže/

Náplň obsahu práce pro 1.st. ZŠ,

v modifikované podobě i pro MŠ.

1) Lekce vycházející z aktuálního problému, tématu, situace dané třídy / školní výlet, sociální vztahy, život třídy/.

2) Lekce vycházející z aktuálně probírané výukové látky a očekávaných výstupů /spolupráce s vedoucím učitelem/.

3) Lekce inspirovaná literárním textem / pohádka, pověst, povídka, poezie, bajka /.

4) Lekce v níž bude propojena dramatická výchova s jinými esteticko-výchovnými předměty /VV, HV, pohybová/.

/5) Strukturované drama – realizované s ohledem k možnostem a zkušenostem dané věkové kategorie dětí. /inspirace: historické téma, literární text, sociální vztahy, apod.//

- pokud to zkušenosti a podmínky v dané třídě dovolí -

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK