PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Literárně dramatický seminář - OK0615235
Anglický název: Drama in Education and Children Literature
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:kombinovaná
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, KZ [HS]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (22)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D.
Vyučující: Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Učitelství > Dramatická výchova
Neslučitelnost : O01315235
Prerekvizity : OK0615098
Záměnnost : O01315235
Je prerekvizitou pro: OK0615288
Anotace -
Poslední úprava: MgA. Michaela Váňová (13.09.2019)
Kurz je přednostně určen posluchačům specializace dramatická výchova. Jeho cílem je rozvíjet dovednosti v práci s uměleckou literaturou pro děti a mládež. Obsahem kurzu je především konkrétní práce s vybranými uměleckými texty naší a světové literatury pro děti a mládež, jejich analýza z hlediska potřeb dramatické výchovy, plánování a realizace didakticky zaměřených činností s použitím textů této literatury. Obsah a témata: Využití průpravných her a cvičení při práci s literárním textem. Play/making jako strategie práce s textem. Čtyřrovinné pojetí textu jako teoretické východisko pro uplatnění metod dramatické výchovy, strategie práce s rovinou dění. Využití literární situace jako východiska pro situaci dramatickou. Příběhová struktura lekce. Strukturované drama a literární narativ. Studenti získají praktické i teoretické zázemí pro práci s literárním textem metodami dramatické výchovy.
Cíl předmětu
Poslední úprava: MARUSAK/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2008)

Studenti získají praktické i toretické zázemí pro práci s literárním textem metodami dramatické výchovy.

Literatura
Poslední úprava: MgA. Michaela Váňová (13.09.2019)

MACHKOVÁ, E.: Volba literární látky pro dramatickou výchovu aneb Hledání dramatičnosti. SDAMU, Praha 2000.

MARUŠÁK, R.: Literatura v akci: metody dramatické výchovy při práci s uměleckou literaturou. 1. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2010.

MARUŠÁK, R., KRÁLOVÁ, O., RODRIGUEZOVÁ, V.: Dramatická výchova v kurikulu současné školy: Využití metod a technik. Praha: Portál, 2008.

ULRYCHOVÁ, I., Gregorová, V., Švejdová, H.: Hrajeme si s pohádkami. Portál, Praha 2001.

Metody výuky
Poslední úprava: MgA. Michaela Váňová (23.09.2020)

Seminář, dílna, praktické ukázky výukových bloků s reflexí (kurz je založen zejména na činnostních a prožitkových metodách práce).
V případě distanční výuky budou videopřednášky k dispozici zapsaným studentům automaticky, ostatním zájemcům na vyžádání mailem u vyučujícího kurzu.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: MgA. Michaela Váňová (13.09.2019)

Klasifikovaný zápočet: aktivní účast v semináři + písemný rozbor kratšího literárního díla z pohledu literárního i z pohledu dramatické výchovy a písemný scénář lekce vytvořený na základě tohoto díla

Sylabus
Poslední úprava: MgA. Michaela Váňová (13.09.2019)

Práce s textem:

  • strategie uplatnění metod dramatické výchovy
  • věková specifika hráčů
  • komplexní tematické celky
  • strukturované drama na základě literární předlohy
Vstupní požadavky
Poslední úprava: MARUSAK/PEDF.CUNI.CZ (11.09.2008)

Kurz je přednostně určen pro studenty specializace dramatická výchova.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: MgA. Michaela Váňová (13.09.2019)

Klasifikovaný zápočet: aktivní účast v semináři + písemný rozbor kratšího literárního díla z pohledu literárního i z pohledu dramatické výchovy a písemný scénář lekce vytvořený na základě tohoto díla.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK