PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Průpravné hry a cvičení - OK0615097
Anglický název: Basic Drama Games and Exercises
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:00/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Vysvětlení: Rok2
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D.
Vyučující: Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Učitelství > Dramatická výchova
Neslučitelnost : O01315097
Prerekvizity : OK0615110, OK0615127
Záměnnost : O01315097
Je prerekvizitou pro: OK0615098
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D. (09.09.2019)
Kurz je zaměřen na osobnostně-estetický rozvoj studentů, na posílení vzájemné empatie ve skupině, na prohloubení schopnosti vnímat daný prostor, pracovat s ním a v něm. Důraz je kladen též na rozvoj představivosti a fantazie jako základu tvořivé hry dramatické i nedramatické. Využívány jsou různé druhy reálných i imaginárních podnětů jako motivujících stimulů pro dramatické hry a improvizace. Předmět je koncipován tak, aby studenti měli možnost se seznámit se základními postupy a metodami dramatické výchovy především s průpravnými hrami a cvičeními. V prvních setkáních se zaměřujeme na hry a cvičení rozvíjející empatii, skupinové vnímání, komunikační schopnosti, vnímání a orientaci v prostoru, smyslové vnímání. Dále se zaměřujeme na práci s literární předlohou a její zpracování pomocí metod a technik dramatické výchovy, na aktuální témata ze života žáků, na společenská témata a na oblast umění. Všechny hry a cvičení jsou studentům představeny jako součást větších ucelených tematických celků. Každý student se stává aktivním účastníkem těchto her a cvičení. Časová zátěž (5 kreditů): - přímá výuka na semináři: 12 hodin, práce na úkolech v Moodle: 90 hodin, praxe: 25 hodin
Cíl předmětu
Poslední úprava: MgA. Alžběta Ferklová (19.10.2018)

Cílem předmětu je získat vhled do průpravných her a cvičení a základních metod a technik dramatické výchovy vhodných pro práci s dětmi předškolního a mladšího školního věku. 

Literatura
Poslední úprava: MgA. Alžběta Ferklová (02.03.2018)

Bláhová, Krista: Uvedení do systému školní dramatiky, Praha 1996

Budínská, Hana: Hry pro šest smyslů, Artama, 2016

Hurdová, Eva: Hrajeme si s padákem, Portál, Praha 2009

Koťátková, Soňa: Vybrané kapitoly z dramatické výchovy, Karolinum, Praha 1998

Machková, Eva: Úvod do studia dramatické výchovy, Praha 1998

Machková, Eva: Metodika dramatické výchovy, Praha 2011

Machková, Eva: Volba literární látky pro dramatickou výchovu aneb Hledání dramatičnosti, Praha 2000

Polzerová, Eva: Pohybová průprava jako součást dramatické výchovy, Artama, Praha 1995

Svobodová, Eva: Malý průvodce dramatickou výchovou v mateřské škole, Artama, Praha 1992

Švejdová, H. a Svobodová, E.: Metody dramatické výchovy v mateřské školy, Portál, Praha 2011

Ulrychová, Irena a kol.: Hrajeme si s pohádkami, Portál, Praha 2000

 

Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D. (01.10.2020)

Seminář.

Jedná se o praktické ukázky lekcí dramatické výchovy pro děti předškolního a mladšího školního věku, které jsou odlišeny náročností, zdroji a náměty. 

 

V případě nezbytnosti distanční výuky, budou studentům zadány samostatné úkoly na základě odborné literatury, videoukázek a odborných článků.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. Mgr. Radek Marušák (05.10.2018)

Rozprava nad odborným tématem, příprava edukačního bloku pro odpovídající věkovou skupinu a její obhajoba.

Sylabus
Poslední úprava: MgA. Alžběta Ferklová (02.03.2018)

Průpravné hry a cvičení.

Metody a techniky DV.

DV a dítě předškolního a mladšího školního věku.

DV jako základní metoda výchovného procesu v MŠ a na 1. stupni ZŠ.

Požadavky k zápisu
Poslední úprava: MgA. Alžběta Ferklová (02.03.2018)

100% docházka.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK