PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Aritmetika - OK0610032
Anglický název: Arithmetic
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z+Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (999)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Vysvětlení: Rok1,Rok2
Staré označení: ARIT
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Učitelství > Matematika
Neslučitelnost : O01110032
Prerekvizity : OK0610031, OK0610247
Záměnnost : OK0310032, O01110032
Je prerekvizitou pro: OK0310051
Je záměnnost pro: OK0310032
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (12.09.2019)
Uchopováním předkládaných úloh budou rozvíjeny studentovy dovednosti experimentovat, organizovat dílčí výsledky a cílevědomě využívat pravidelností, formulovat a ověřovat hypotézy. Bude též rozvíjena dovednost formulovat nové úlohy vycházející z dané úlohy nebo situace na základě kladení otázek typu: Co když (ne)? a hledání odpovědí na ně. Klade se důraz na rozvíjení dovednosti argumentace, tj. vysvětlování "Proč zvolený postup funguje?". Požadavek na rozvíjení právě uvedených dovedností je klíčovým v přípravě budoucích učitelů. Tím se pojetí aritmetiky kvalitativně odlišuje od pojetí, s jakým se studenti pravděpodobně setkávali v předmaturitním studiu.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (12.09.2019)

Cílem předmětu je vést studenty k hlubšímu uchopení základů elementární aritmetiky, pojmu čísla, především orientovat se ve struktuře přirozených čísel, porozumět pozičním číselným soustavám, početním algoritmům, dělitelnosti čísel, zlomkům, proniknout do aritmetických pravidelností apod., a to vše s podporou vizualizace.

Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (12.09.2019)

Materiály k povinému studiu budou na moodlu.

Další materiály pro rozšiřující čtení:

Opava, Z.: Matematika kolem nás, Albatros

Hejný M., Stehlíková N.: Číselné představy dětí (skriptum PedF UK)

Hruša a kol.: Aritmetika pro pedagogické instituty (starší učebnice)

Wittmann, E. Ch. , Müller, G. N.: Handbuch produktiver Rechenübungen, Band 1 (Von Einspluseins zum Einmaleins, 1990), Band 2 (Von halbschriftlichen zum schriftlichen Rechnen, 1992)

Koman, M.: Pravidelnosti aritmetiky a geometrie číselných dvojčat, In Dvacetpět kapitol z didaktiky matematiky (2004).

Učebnice matematikz pro 1. a 2. stupeň ZŠ

Metody výuky -
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (12.09.2019)

Hlavní výukovou metodou je řešení úloh (odstupňované obtížnosti) a zkoumání jednoduchých problémových situací.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (12.09.2019)

Požadavky k udělení zápočtu:

* aktivní účast na seminářích

* Vypracování seminární práce podle zadání, které bude formulováno na prvním semináři

* Vypracování písemného testu se ziskem alespň 60% bodů

Zkouška:

je ústní a jedním z podkladů k hodnocení je písemný test.

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (12.09.2019)

1. Stovková a tisícovková tabulka (2/4)

Stovková a tisícovková tabulka. Proměny čísel při pohybu v základních směrech tabulky a odpovídající pravidelností. Sčítání čísel ležících ve středově souměrném obrazci (v jedné řadě, ve čtverci, v obdélníku, ve tvaru písmena H, apod.) Obrácené úlohy, např. najděte čtverec se součtem čísel 207. Porovnání součtu čísel v paralelních řádcích, sloupcích, úhlopříčkách. Porovnání součtu čísel v posunutých obrazcích.

Cik-cak čtverce v ST i mimo ST (vlastnost, vysvětlení). Doplnění neúplného cik-cak čtverce.

Součtová a rozdílová dvojčata., jejich zobrazení v ST.

2) Desítková soustava a číselné soustavy o jiném základu (2/4)

Aritmetický a poziční zápis čísel v desítkové soustavě. Řádové počítadlo a řádová tabulka. Násobení a dělení 10, 100, ? .Vyjádření čísel v soustavách o jiném základu (zejména o základ z = 3 a 4). Násobení a dělení základem z. Modelování čísel v soustavách o základu z pomocí krychlové stavebnice.

Numerace (počítání po jedné) v soustavě o základu z (tj. analogie přechodu přes desítku v desítkové soustavě). Sčítalka a násobilka. Převody čísel ze soustavy o základu z do desítkové soustavy a naopak.

Sčítání a násobení v různých soustavách. Analogie mezi desítkou soustavou a jinými soustavami. (Analogie stovkové tabulky v soustavách o základu z.)

3) Dělitelnost a Znaky dělitelnosti (1/2)

Dělitel a násobek a vztah mezi nimi. (Číslo 12 = 3 . 4, proto jsou čísla 3 a 4 dělitelé čísla 12, nebo jinými slovy 12 je násobek čísel 3 a 4.)

Znaky dělitelnosti 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10 a 11 v desítkové soustavě. Modelování ve stovkové tabulce. Odůvodnění znaků dělitelnosti pomocí vlastnosti: Jsou-li dvě z čísel a, b, c, kde a = b ? c dělitelná číslem d, je i třetí číslo dělitelné číslem d. (Např. 216 = 200 + 16. Oba sčítanci 200 a 16 jsou dělitelné číslem 4, tedy i 216 je dělitelné číslem 4.)

Aplikace znaků dělitelnosti při úlohách typu:. nahraďte v zápise 54*62* hvězdičky číslicemi tak, aby vzniklo číslo dělitelné 4, 6, 8, apod.

Rozšiřující: Jednoduché znaky dělitelnosti v jiných číselných soustavách.

Prvočíslo, složené číslo. Rozklad čísla na prvočísla.

Dělitel, sdružení dělitelé. Tabulka sdružených dělitelů čísla Odhad velikosti menšího ze dvou sdružených dělitelů daného čísla.

Společný dělitel dvou čísel. Tabulka společných dělitelů dvou čísel. Největší společný dělitel (2 a 3 čísel). Definice a výpočty (z tabulky dělitelů těchto čísel, z rozkladu na prvočísla).

Násobek, společný násobek, nejmenší společný násobek. Definice a výpočty (z tabulky násobků těchto čísel, z rozkladu na prvočísla).

Vztah mezi největším společným dělitelem a nejmenším společným násobkem Diagram prvočíselných rozkladů dvou a tří čísel.

Geometrické znázornění Euklidova algoritmu postupného dělení (EAPD) - dělení obdélníku na co největší čtverce. Jeho geometrický význam. Aritmetizace EAPD. Výpočet největšího společného dělitele a nejmenšího společného násobku (např. čísel 70 a 112) pomocí EAPD, tj. bez rozkladu na prvočísla.

4) Zlomky a racionální čísla

Zlomek jako operátor. Znázorňování zlomků. Dělení na části a dělení po částech. Sobě rovné zlomky. Racionální číslo jako třída sobě rovných zlomků. Zápis racionální čísla pomocí konečných a nekonečných desetinných rozvojů. Perioda nekonečného desetinného rozvoje, její délka a odhad. této délky. Zlomky se stejným jmenovatelem a jejich nekonečné periodické rozvoje (např. 1/7, 2/7, 3/7, ?). Převod nekonečného periodického rozvoje na zlomek.

Diofantovské rovnice

Slovní úlohy vedoucí na Diofantovské rovnice typu 3x + 5y = 7. Řešení experimentem. Znázornění výsledků ve čtvercové síti - pravidelnost jejich rozložení. Využití pro hledání všech řešení. Diofantovské rovnice s ?velkou? pravou stranou (např. 7x ? 12 y = 2007).

Figurální čísla

Geometrický a aritmetický pohled na trojúhelníková, čtvercová, obdélníková a lichoběžníková čísla. Rozklad figurálních čísel na součty pravidelně se měnících sčítanců (např. součet prvních lichých nebo sudých čísel.) Rozklad figurálních čísel na jiná figurální čísla


 
Univerzita Karlova | Informační systém UK