Poslední úprava: CHEJNOVA/PEDF.CUNI.CZ (10.09.2008)
Přednáška vytváří elementární teoretické a terminologické předpoklady (1) pro porozumění krásné literatuře v její estetické specifičnosti a žánrové škále a (2) pro samostatnou didaktickou interpretaci uměleckého textu v rámci potřeb literární výchovy základních škol. Snaží se odbourat přežívající středoškolské stereotypy a objevovat literaturu jako stimulativní prostor fantazie a myšlení. Stěžejními tématy jsou estetická zkušenos, funkce literatury, autor a čtenář, výstavba literárního díla, obraznost, verš, příběh a vyprávění, literární druhy a vybrané žánry. Těžiště semináře je v kultivaci čtenářství a v inspirativní analýze literárního textu se zřetelem k objektu a způsobu ztvárnění i možnostemvyužití v rámci literární výchovy. Převládá diskuse, kdy se všichni učí přiblížit svůj estetický zážitek, vnímat a ocenit použité výrazové prostředky (mnohoznačná místa, konflikt, pojetí postav, autorův vztah ke světu), pochopit smysl sdělení, formulovat vhodným způsobem otázky, vystihnout celkový ráz literárního díla.
Poslední úprava: CHEJNOVA/PEDF.CUNI.CZ (10.09.2008)
The lecture creates the fundamental theoretic and terminological suppositions (1) for understanding the fiction in its´ aesthetical singularity and genre spectrum and (2) for the independent didactic interpretation of the fiction in the needs of primary-school reading lessons. It tries to decompose the secondary-school stereotypes and tries to discover the fiction as a stimulative space of the fantasy and thinking. Basic topics are the aesthetical experience, the literary functions, writor and reader, the construction of the work, imagination, story and narration, verse, literary genres. The basis of the seminar is in the cultivation of the reading and inspirative analysis of the text regarding to the object and the mode of the interpretation and to possibilities of its´ exploatation in the reading lessons. Dominant element of the seminar is the discussion where everybody is learning to communicate his aesthetic experience, perceive and appreciate the means of expression used, to understand the meaning of the message, to formulate questions in the convenient manner, to describe the general character of the work.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. (28.10.2019)
Peterka J. Teorie literatury pro učitele (Jíloviště 2007, dotisk 2014), ISBN 978-80-239-9284-7.
Mocná D., Peterka J. a kol. Encyklopedie literárních žánrů (Praha-Litomyšl 2004), ISBN 80-7185-669-X.
Martinková V., Teorie literatury netradičně, Trizonia 1995
Beránková E./Lederbuchová L., Trocha literární teorie. Pro 6.-9. ročník ZŠ, Fortuna 1999
Karpatský D., Malý labyrint literatury, Albatros 1997
Toman J., Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury, Jihoč. univerzita Čes- Budějovice 1992
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. (28.10.2019)
Obsah seminářů:
Velbloud (J. Skácel) - lyrická teorie v praxi, evokace, intepretace, umělecké prostředky, užití induktivního postupu aneb k čemu slouží teoretické pojmy?
J. V. Sládek (Lesní studánka), F. Hrubín (Kuřátko)
M. Bystrov, P. Nikl (Nech ten mech)
Prozaické texty z oblasti LPD
I. M. Jirous
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. (28.10.2019)
Zápočet:
Ke splnění obého je nutné zaslat vyučujícímu interpretační esej vybraného úryvku / díla, jež by mohlo být využito v rámci výuky literatury v hodinách na ZŠ/SŠ. Tj. text by měl obsahovat dvě části: a) Vaše intepretace textu s použitím základních literárněteoretických pojmů, b) Aplikace těchto poznatků a využití úryvku / díla, případná doporučení na způsob práce s textem ve školní výuce.
Esej /analýza na 4 NS (1 NS = 1800 znaků). Prosím, opatřete text uvedením titulu knihy / jména autora / rokem prvního vydání a jménem Vaším.
Termín odevzdání: osobně na semináři dne nejpozději do 13. 12. 2019.
Pokud by text nesplňoval potřebné nároky, domluví se s vyučujícím na opravném zadání.
Zkouška:
Písemný test v rozsahu Teorie literatury pro učitele (J. Peterka) a zde vybraných kapitol, příslušících pro teorii literatury na I. stupni ZŠ.
Obsahem testu jsou též texty probírané na dvou setkáních během ZS.