PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Galerijní animace - OK0521232
Anglický název: Gallery animation
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 7 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Helena Kafková, Ph.D.
Korekvizity : OK0521231
Prerekvizity : OK0515108
Je korekvizitou pro: OK0521231
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (13.02.2018)
Umělecké dílo ve veřejném a soukromém prostoru a ve výchovné situaci. Umělecké organizace a instituce: typy, poslání, koncepce, sbírky. Programy metodických center galerií a uměleckých muzeí. Výchovná situace, poslání a funkce výtvarného pedagoga a galerijního pedagoga jako interpretů uměleckého díla. Umělecké dílo, divák, recipient. Percepce a apercepce uměleckého díla. Návrhy edukací a dílčí etudy v systému umělecké dílo - výtvarný nebpo galerijní pedagog - recipient.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (13.02.2018)

Od reflexe chápání funkcí vizuálního vyjádření v současné kultuře a reflexe galerijní pedagogické praxe k tematizaci a konceptové analýze specifického edukačního modelu a k rozpoznání kontextů a plurality interpretací. Vytvoření návrhu edukačního modelu v oblasti zprostředkování kulturního produktu/artefaktu. Vytvoření návrhu scénáře edukace, editace edukativních materiálů pro muzeum/galerii.

Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (13.02.2018)

HALL, F. Co se stalo s postmodernismem. In Labyrint, č. 3-4, 1998
MUKAŘOVSKÝ, J. in GRYGAR, M. : Terminologický slovník českého strukturalismu, Brno: Host, 1999.
EAGLETON, T.: Idea kultury. Brno, Host, 2001.
ECO, U. (1995). Skeptikové a těšitelé. Praha, Nakladatelství Svoboda
FOUCAULT, M. (1994). Toto nie je fajka. Bratislava, Archa

FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání. Praha, Nakladatelství H+H, 2008.
FULKOVÁ, M. (2002). Když se řekne ? vizuální gramotnost. Výtvarná výchova, roč. 42, č. 4., str. 12 - 14. ISSN1210-3691
FULKOVÁ, M. a kol. Edukativní programy Galerie Rudolfinum, Galerie Rudolfinum, 1997 - 2008.
Fulková, M., Hajdušková, L., Sehnalíková, V. (2012). Galerijní a muzejní edukace 1: Vlastní cestou k umění: Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011.Praha: PedF UK, UPM.
Fulková, M., Hajdušková, L., Kitzbergerová, L., Sehnalíková, V. (2013). Galerijní a muzejní edukace 2. Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2012 a 2013. Praha: PedF UK, UPM.
HORÁČEK, R.: Galerijní animace a zprostředkování umění. MU Brno 1998.
KESNER, L. ml.: Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha, Argo a Národní galerie, 2000.
KESNER, L. (ed.): Vizuální teorie. Současné angloamerické myšlení o výtvarných dílech. Praha, H+H, 1997.
KITZBERGEROVÁ, L.: Přemýšlení o znacích. Interní materiál KVV PedF UK.

Metody výuky -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.02.2009)

přednáška/seminář

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (13.02.2018)

Vedení reflexivních záznamů, portfolia materiálů, odevzdání dílčích studií na zvolené téma.

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (13.02.2018)

* Klíčová slova:
Kultura, vizuální kultura, kulturní rozhraní. Umění, interpretace, sémiotika, reflexivní praxe. Obrazový znak, symbol, symbolický systém, text, kontext. Narativita, mýtus, diskurs, gender, subjekt. Muzeum, muzeum umění, galerie, galerijní edukace, edukativní program. RVP - rámcový vzdělávací program.
* Teorie:
Současné pojetí muzea/galerie jako komunikačních médií. Galerijní edukace v kontextu soudobých pedagogik a teorií vizuality vč. teorie výtvarné výchovy. Průzkum diskursivních vrstev ovlivňujících pojetí uměleckého díla v současnosti. Tvorba významů - proměny významu znaku (symbolu) ve vztahu ke kulturním, historickým, sociálním, genderovým kontextům. Obraz jako text a jeho kódování, obrazový diskurs a instituce.
* Praxe:
Praktické dílny, rozbor konkrétních případových studií z profesionálních programů.
1. NG Praha, Veletržní palác, lektorské oddělení. 2. Programová nabídka místních kulturních institucí
Příprava vlastního projektu.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.09.2012)

zápočet

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK