Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (02.03.2015)
Kurs má zkušenostní charakter, jeho hlavním cílem je seznámit studenty s projektivními, abreaktivními a
sublimačními stránkami výtvarného projevu a přivést je k reflexi vlastní výrazové tvorby jako prostředku sebepoznání a k
hlubšímu pochopení výtvarného projevu jejich žáků a studentů.
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (02.03.2015)
Course has experience character, its main aims are to present projective, abreactive, sublimative pages of creative exposure
and to bring students to reflect their own creative work as a part of self-knowledge and bring them to deeper understanding
of creative exposure of their future pupils.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (02.03.2015)
Cílem kursu je seznámit studenty s nejdůležitějšími teoretickými souvislostmi socio-rehabilitačních a psychoterapeutických vlastností výtvarného projevu a motivovat je k dalšímu poznávání.
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (02.03.2015)
Aims of the subject: introducing the most important contexts of social rehabilitative and psychotherapeutical parts of creative and expressive acting of pupils.
Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (02.03.2015)
Ruyer, R. Paradoxy vědomí. Expresivita. Praha : UK - Pedagogická fakulta 1994 Slavík, J.: Od výrazu k dialogu ve výchově. Praha : Karolinum 1997 Slavík, J.: Umění zážitku, zážitek umění I. a II. Praha : UK - Pedagogická fakulta 2001, 2004 Slavíková, V. ; Slavík, J. ; Hazuková, H.: Výtvarné čarování. Praha : UK - Pedagogická fakulta 2001 Caseová, C. - Dalleyová, T.(ed.): Arteterapie s dětmi. Praha : Portál 1996 Goodman, N. Jazyky umění - nástin teorie symbolů. Praha: Academia 2007 Doležel, L. Heterocosmica - fikční a možné světy. Praha: Karolinum 2003 Červenka, M. Fikční světy lyriky. Praha: Paseka 2003 Ingarden, R. Fenomenologická estetika: pokus o vymezení oblasti bádání (přednáška) Sibley F., Estetické pojmy (esej) Dětská zkušenost s výtvarným projevem a vizuální kulturou (informace z výzkumu NIPOS), Praha: Pedf UK 2006
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (02.03.2015)
Ruyer, R. Paradoxy vědomí. Expresivita. Praha : UK - Pedagogická fakulta 1994 Slavík, J.: Od výrazu k dialogu ve výchově. Praha : Karolinum 1997 Slavík, J.: Umění zážitku, zážitek umění I. a II. Praha : UK - Pedagogická fakulta 2001, 2004 Slavíková, V. ; Slavík, J. ; Hazuková, H.: Výtvarné čarování. Praha : UK - Pedagogická fakulta 2001 Caseová, C. - Dalleyová, T.(ed.): Arteterapie s dětmi. Praha : Portál 1996 Goodman, N. Jazyky umění - nástin teorie symbolů. Praha: Academia 2007 Doležel, L. Heterocosmica - fikční a možné světy. Praha: Karolinum 2003 Červenka, M. Fikční světy lyriky. Praha: Paseka 2003 Ingarden, R. Fenomenologická estetika: pokus o vymezení oblasti bádání (přednáška) Sibley F., Estetické pojmy (esej) Dětská zkušenost s výtvarným projevem a vizuální kulturou (informace z výzkumu NIPOS), Praha: Pedf UK 2006
Metody výuky -
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (02.03.2015)
přednáška/seminář
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (02.03.2015)
Lecture/seminar
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (02.03.2015)
* požadavky ke ZK: Aktivní účast min. 80% (vzhledem k zážitkovému /výcvikovému/ charakteru semináře), Vypracování zadané seminární práce.
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (02.03.2015)
* Claim to the C + EX: 80% of attendance, Seminary work.
Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (02.03.2015)
* Sylabus: Teorie: 1) Teorie výrazu. 2) Výtvarný zážitek - rozbor. 4) Expresivita a reflektivita. 5) Sociokognitivní konflikt ve výchově uměním Praxe: 1) Výtvarná tvorba jako východisko zážitku.
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (02.03.2015)
theory: 1) theory of expression 2) art experience 4) expressivity and reflectivity 5) social-cognitive conflict in education through art practice: 1) Art creation as basis of experience
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (02.03.2015)
Zkouška; bližší požadavky jsou specifikovány v úvodní hodině.
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (02.03.2015)