PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Problematika edukace specifických minorit - OK0518226
Anglický název: Education of Specific Minorities and Its Aspects
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: oba
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: 0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Prerekvizity : OK0515108, OK0518128
Je korekvizitou pro: OK0518227
Je prerekvizitou pro: OK0518228
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (15.06.2018)
Předmět seznamuje posluchače s problematikou multikulturality v současné společnosti a s problematikou interkulturního vzdělávání ve školním prostředí.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (15.06.2018)

Cílem předmětu je připravit posluchače pro jejich budoucí pedagogické působení v multikuturním prostředí a vybavit posluchače strategiemi pro rozvoj interkulturního vzdělávání.

Literatura -
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (30.10.2019)

Buryánek, Jan et al. Interkulturní vzdělávání: příručka nejen pro středoškolské pedagogy: projekt Varianty. [Praha]: Člověk v tísni v Nakladatelství Lidové noviny, 2004. 518 s. ISBN 80-7106-715-6. Dostupné také z: http://www.varianty.cz.

Černík, Jan et al. S vietnamskými dětmi na českých školách. Vyd. 1. Jinočany: H & H, 2006. 221 s. Multikulturní inspirace.ISBN 80-7319-055-9.

Faltýn, Jaroslav. Teoretická východiska multikulturní andragogiky. Vyd. 1. Praha: Katedra andragogiky a personálního řízení, Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta v nakl. MJF, 2005. 129 s. Edice celoživotního vzdělávání; sv. 18.ISBN 80-86284-50-6.

Nikolai, Tomáš a Sedláčková, Petra. Příběhy ze špatné čtvrti, aneb, Jak pracovat s tématem segregace nejen ve školství. Praha: Člověk v tísni, 2007. 117 s.ISBN 978-80-86961-45-3.

Moree, Dana et al. Než začneme s multikulturní výchovou: od skupinových konceptů k osobnostnímu přístupu. Praha: Člověk v tísni, 2008. 110 s.ISBN 978-80-86961-61-3.

Šotolová, Eva. Vzdělávání Romů. Vyd. 4., V nakl. Karolinum 2., rozš. a upr. Praha: Karolinum, 2011. 130 s., [24] s. obr. příl.ISBN 978-80-246-1909-5.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (15.06.2018)

1. vývoj  a současný stav populace v ČR z hlediska multikulturalismu a multilingvismu ,

2. etnické menšiny-charakteristiky,výchova, kultura, jazyk, etnická identita,  základy etnické antropologie,

3. jazyková odlišnost a multilingvní vývoj,

4. mravní výchova , interkulturní výchova, programy zaměřené na sociální a edukační podporu  osob jiného etnika v ČR,

5. práva menšin, národnostní konflikty, romská problematika, společenský vývoj k multikulturní Evropě, výzkumy na dané téma u nás a v zahraničí,

6. organizace na podporu výchovy k toleranci a proti rasismu.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (15.06.2018)

Aktivní účast na výuce (min. 70%), zpracování a obhájení seminární práce.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK