PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Speciální terapeutická podpora - OK0518129
Anglický název: Special Therapeutic Support
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Je zajišťováno předmětem: OKN01S148B
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Barbara Valešová Malecová, Ph.D.
Korekvizity : OK0515109, OK0518128
Prerekvizity : OK0515108
Je korekvizitou pro: OK0518128
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: JANCARIKOVA/PEDF.CUNI.CZ (25.01.2014)
Canisterapie v širším slova smyslu (zoorehabilitace, canisasistence, canisaktivizace a canisrehabilitace). Výuka bude probíhat s co-terapeuty (psy), popř. za pomoci dalších živvočichů. Canisterapie je metoda psychosociálního či fyziorehabilitačního působení na potřebné osoby prostřednictvím speciálně vedeného a vycvičeného psa (rozuměj psa či feny). Přičemž je dokázán její pozitivní vliv na duševní, motorické a sociálně integrační stránky člověka. Kontakt se psem mj. mírní stres, je účinnou pomocí pro osoby trpící depresí či psychickými poruchami nebo pro osoby v postraumatickém stavu. Uplatňuje se jako pomocná psychoterapeutická metoda při řešení různých situací.
Cíl předmětu
Poslední úprava: JANCARIKOVA/PEDF.CUNI.CZ (25.01.2014)

Cílem předmětu je seznámit se s teorií i praxí canisterapie. A také se naučit plánovat a realizovat a hodnotit vlastní programy / rehabilitace/ terapie za pomoci psa či jiných zvířat.

Literatura
Poslední úprava: JANCARIKOVA/PEDF.CUNI.CZ (25.01.2014)

Studijní materiály:

ODENDAAL, J. Zvířata a naše mentální zdraví : Proč, co a jak. 1. vyd. Praha : Brázda, 2007. 176s. ISBN 978-80-209-0356-3.

JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina. Zooasistence v pedagogické praxi. [Zooasistance in process of education.] Envigogika. 2009, roč. 4, č. 3, s. 1-10. Dostupné na WWW: <http://envigogika.cuni.cz/>. ISSN 1802-3061.

Galajdová, Galajdová: Canisterapie. 2007.

Galajdová, Galajdová: Pes lékařem lidské duše 1999

Metody výuky
Poslední úprava: JANCARIKOVA/PEDF.CUNI.CZ (25.01.2014)

Výuka bude probíhat interaktivně. Teorie bude doprovázena ukázkami. Výuka bude probíhat za přítomnosti koasistentů -psů, popř. i jiných zvířat. Studenti budou vytvářet vlastní lekce za pomoci vlastního psa (či jiného živočicha). 

Sylabus
Poslední úprava: JANCARIKOVA/PEDF.CUNI.CZ (25.01.2014)

Přednáška (4 hod)

  1. Úvod
  2. Terminologie
  3. Teoretické seznámení se zooasistencí (popř. zooterapiemi), přehledové studie. literatura.
  4. Nové trendy v pedagogické praxi - výsledky studia zahraniční literatury a vlastního výzkumu
  5. Dobré příklady z praxe - představení konkrétních zkušeností mnoha různých pedagogů (učitelů MŠ, ZŠ, družinářek, spec. pedagogů a také dobrovolníků v nemocnici)
  6. Zooasistence a civilizační problémy.
  7. Jak vytvořit, naplánovat a evaluovat vlastní program.
  8. Reflexe a diskuse
  9. Závěry
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK