PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Seminář k pedagogické praxi - OK0515216
Anglický název: Seminar to the practice
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, KZ [HS]
Rozsah za akademický rok: 4 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (38)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: nutno dodat lékařské potvrzení
předmět je možno zapsat mimo plán
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D.
Záměnnost : {Seminář + pedag. praxe OKNPP}
Prerekvizity : OK0515108
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: ADAMECM/PEDF.CUNI.CZ (05.06.2012)
Uvedení do problematiky pedagogické praxe v mateřské škole: profese učitelky mateřské školy, dítě předškolního věku, předškolní vzdělávání. Obsahem semináře bude výměna zkušeností z oblasti pedagogické praxe, diskuze nad aktuálním problémy (školní vzdělávací program, evaluace, pedagogická diagnostika atd.).
Literatura
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (16.02.2014)

Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha, VÚP 2004.

Autoevaluace mateřské školy (metodická příručka k vlastnímu hodnocení). Praha : VÚP, 2010. ISBN 978-80-87000-9-32-8.

Pedagogické hodnocení v pojetí RVP PV: Metodika pro podporu individualizace v podmínkách mateřské školy. Praha : VÚP, 2007. ISBN 978-80-87000-10-6.

Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. Praha : VÚP, 2005. ISBN 80-87000-01-3.

Praktický průvodce třídním vzdělávacím programem mateřské školy. Praha : VÚP, 2004. ISBN 80-239-5940-9

HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha, Portál 2004, ISBN 80-7178-888-0.

KROPÁČKOVÁ, J.. Formy spolupráce mateřské školy s rodičovskou veřejností. Poradce ředitelky mateřské školy. 2011, I., 3., s. 19-22. ISSN 1804-9745.

KROPÁČKOVÁ, Jana. Význam pedagogické praxe v profesní přípravě učitelek mateřských škol.  In KROPÁČKOVÁ, Jana. (Eds.). Idea a realita vysokoškolského vzdělávání učitelek mateřských škol na pedagogické fakultě. Praha : Pedagogická fakulta UK Praha, 2007, s. 39-49. ISBN 978-80-7290-326-9.         

KROPÁČKOVÁ, Jana. Hledání možností spolupráce mateřské školy a základní školy pro zajištění návaznosti preprimárního a primárního vzdělávání.  In: SYSLOVÁ, Zora, ed. Školní vzdělávací programy a evaluace v mateřské škole.  [CD ROM]. Praha: Verlag Dashofer, 2013. ISSN 1802-4130.

MERTIN,V, GILLERNOVÁ,I. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha, Portál 2003, ISBN 80-7178-799-X.

OPRAVILOVÁ, E., GEBHARTOVÁ, V.: Rok v mateřské škole. Praha, Portál 2003, ISBN 80-7178-847-3.

SYSLOVÁ, Z.. Profesní kompetence učitele mateřské školy. Praha: Grada Publishing a.s., 2013

SYSLOVÁ, Z. Realizace autoevaluace v mateřských školách. Praha: Verlag Dashöfer, 2013

ZELINKOVÁ,O. Pedagogická diagnostika individuální vzdělávací program. Praha, Portál 2001, ISBN 80-7178-544-X.

Časopisy: Informatorium 3-8, Poradce ředitelky mateřské školy

Metody výuky -
Poslední úprava: ADAMECM/PEDF.CUNI.CZ (05.06.2012)

Forma výuky - přednáška a seminář

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: ADAMECM/PEDF.CUNI.CZ (05.06.2012)

Podmínkou udělení zápočtu je aktivní účast na tomto semináři.

Na seminář je potřeba připravit videozáznam vlastní pedagogické práce s dětmi předškolního věku v rozsahu max. 5 minut (vyberat konkrétní situaci, která bude prezentována na semináři - v učebně je k dispozici

dataprojektor).

Videozáznam a písemnou sebereflexi je třeba odevzdat na konci semináře. K

písemné sebereflexi je potřeba přiložit přílohu dle povahy videozáznamu (individuálně

vzdělávací program, třídní vzdělávací program, vzdělávací projekt atd).

Sylabus
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (16.02.2014)
Náplň semináře
 
Prezentace vzdělávacích programů v mateřských školách
Prezentace způsobů realizování pedagogické diagnostiky v mateřské škole
Restrukturalizace závažných problémů (využití pedagogického portfolia), jejich pojmenování, pochopení podstaty problému a souvislostí, návrhy možných řešení
Aplikace teoretických znalostí  do pedagogické praxe (studium odborné literatury) do pedagogické praxe (přípravy, hledání různých variant, inovativních přístupů atd.)
Příprava, realizace a evaluace vzdělávací činnosti v mateřské škole
Sebereflexe a postupné vytváření individuálního vnitřního modelu žádoucích pedagogických dovedností (např. vytvořit si sebehodnotící arch).
Význam pedagogického porfolia

Studující, kteří pracují v mateřské škole si na úvodní seminář přinesou:

1. doklad o své souvislé pedagogické praxi (např. potvrzení zaměstnavatele, musí se jednat o zaměstnanecký poměr, ne o praxi v rámci předchozího studia),

2. školní vzdělávací program mateřské školy, kde pracují a písemně si připraví stručnou charakteristiku vzdělávacího programu,

3. ukázku, jak se realizuje evaluace v mateřské škole (např., jak zjišťujete a vyhodnocujete spolupráci s rodiči nebo jak realizujete pedagogickou diagnostiku ve třídě, či jak sledujete a vyhodnocujete individuální pokroky jednotlivých dětí)

V případě, že nepracujete a nepracoval/la jste v mateřské škole, tak tyto materiály zpracujete po absolvování dvoutýdenní pedagogické praxe!!!

V případě, že student/ka nemá souvislou pedagogickou praxi (ne v rámci předchozího studia, musí se jednat o zaměstnanecký poměr min. v rozsahu 1 roku), musí absolvovat 2 týdenní souvislou pedagogickou praxi ve vybrané fakultní mateřské škole (po dohodě s vedoucím praxe). Cílem je uvedení do problematiky pedagogické práce s dětmi předškolního věku. Studenti se seznamují s prostředím, organizací, personálem i vybavením mateřské školy, potřebami dětí předškolního věku a náplní práce učitelek i administrativní stránkou pedagogické práce. Stěžejní činností této pedagogické praxe jsou hospitačně-asistenční činnosti. Studenti se učí navázat kontakt s dětmi, pozorovat a analyzovat jak práci učitelky, tak i činnosti dětí . V průběhu pedagogické praxe plní úkoly zadané vedoucím praxe.

 

 
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK