PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Sociální patologie a výchova - OK0514142
Anglický název: Social Pathology and Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2015
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Eva Marádová, CSc.
Korekvizity : OK0514141
Prerekvizity : OK0514140
Je korekvizitou pro: OK0514141
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (12.11.2012)
Předmět vymezuje pojetí sociální patologie v širokém kontextu (pojetí biologické, psychologické, sociologické, kulturní). Nastoluje problémy etopedické. Diskutovány jsou otázky deviantního chování, teorie anomie, sociální stigmatizace. Poskytuje informace a dovednosti primární prevence sociálně patologických jevů na škole, umožňuje osvojit si zásady včasné intervence směrem k dítěti a rodině. Zdůrazňuje týmovou spolupráci a interdisciplinární přístup při řešení projevů rizikového chování dětí a mládeže.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (12.11.2012)

Cílem předmětu je objasnit problematiku sociální patologie ve vztahu k výchovnému působení školy, předat studentům informace a dovednosti primární prevence  rizikových projeů chování, naučit se zásadám včasné intervence.

Literatura
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (12.11.2012)

DUNOVSKÝ, J. aj. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada, 1995.

ELLIOTT, J.; PLACE, M. Dítě v nesnázích: prevence, příčiny, terapie. Praha : Grada, 2002. 206 s. ISBN 80-247-0182-0

GALLA, M. aj. Jak ve škole vytvořit zdravější prostředí. Praha : Úřad vlády ČR, 2005. 156 s. ISBN 80-86734-38-2

HARTNOLL, R. Drogy a drogové závislosti. Praha : Úřad vlády ČR, 2005. 96 s. ISBN 80-86734-45-5

JEDLIČKA, R.; KOŤA, J. Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1998. 169 s. ISBN 80-7184-555-8

KALINA, K. Drogy a drogové závislosti: mezioborový přístup. 1. vyd. Praha : Úřad vlády ČR, 2003. 2 sv., 319, 343 s. ISBN 80-86734-05-6

KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha : Portál, 2001.

KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha : Portál, 2005.

MARÁDOVÁ, E. Prevence závislostí. Praha : VIOD, 2007. ISBN 80-86991-70-9

MATOUŠEK, O.; KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha : Portál, 2003.

NEŠPOR, K. Návykové chování a závislost. Praha : Portál, 2003. 151 s. ISBN 80-7178-831-7

NOŽINA, M. Svět drog v Čechách. Praha: KLP, 1997.

PRESL, J. Drogová závislost: může být ohroženo i vaše dítě? Praha : Maxdorf, 1995. 88 s. ISBN 80-85800-25-X

Protidrogová strategie EU na období 2005 - 2012. Praha : Úřad vlády České republiky, 2005. 27 s. ISBN 80-86734-64-1

Strategie prevence rizikových projevů chování u dětí a mládeže v působnosti resortu školství, mládeže a tělovýchovy - aktuální znění.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (22.06.2013)

Seminární práce a její obhajoba.

Sylabus -
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (12.11.2012)

1. Formy prevence sociálně patologických jevů v práci pedagoga, včasná intervence.

2. Metody zjišťování a monitorování rizikových projevů chování dětí na škole s ohledem na mimoškolní výchovu.

3. Prevence a včasná intervence jako týmová práce, řešení problémů v interdisciplinárním přístupu.

4. Legislativní dokumenty k dané problematice.

5. Aktivní sociální učení jako forma prevence

6. Spolupráce s rodinou, policií, s dalšími odborníky. Organizace zajišťující primární prevenci v regionu.

7. Specifika různých výchovných zařízení a tvorba preventivních programů.

8. Přehled psychopatologie dítěte a sociopatogenních faktorů, s ohledem na věk žáků.

9. Signální faktory v chování jedince a jejich monitoring.

10.Způsoby a metodika cílené krizové intervence v podmínkách mimoškolní výchovy.

11.Intervenční metody, práce se skupinou (metodika a praktický výcvik), praktické řešení typických situací.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK