PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Vývojové problémy předškolního věku - OK0513116
Anglický název: Troublespots of Ontogeny in Preschool Age
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: letní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 4 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (0)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Klára Špačková, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (30.09.2007)
Cílem kurzu je prohloubit u posluchačů znalosti o normě, variabilitě a patologii vývoje, v kontextu lehčích problémů ve vývoji dětí předškolního věku. Pozornost bude věnována problémům ve vztahu k vývojovým charakteristikám předškoláka, rodině dítěte, mateřské škole. Součástí kurzu bude i orientace v podprůrném poradenském systému, který pomáhá rodičům i učitelům řešit lehčí vývojové potíže předškolních dětí, orientace v dalších poradenských (SPC) a klinických pracovištích (logopedie), s důrazem na po-znání základních forem a metod prevence, diagnostiky, intervence a terapie v předškolním věku, včetně pedagogické tera-pie.
Literatura
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (30.09.2007)

Bogdanowitzová, M. - Swierkozsová, J.: Metoda dobrého startu. Ostrava, Kasimo 1998.

Dittrich, P.: Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany, H+H 1993.

Gavora, P.: Výzkumné metody v pedagogice. Brno, Paido 1996.

Hadj Moussová, Z., Duplinský, J.: Pedagogicko psychologické poradenství II. Diagnostika. Praha, PedF UK 2002.

Hadj Moussová, Z.: Pedagogicko psychologické poradenství III. Intervence. Praha, PedF UK 2003.

Hrabal, V.: Diagnostika. Pedagogicko-psychologická diagnostika žákas úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha, UK 2002.

Kirbová, A.: Nešikovné dítě. Dyspraxie a další poruchy motoriky. Praha, Portál 2000.

Matějček: Praxe dětského psychologického poradenství. Praha, SPN 1991.

Matějček: Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha, SPN 1992

Matějček: Rodiče a děti. Praha, Avicenum 1986

Langmeier - Matějček: Psychická deprivace v dětství. Praha, Avicenum 1974.

Riefová, S.: Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praktické postupy pro vyučování a výchovu dětí s ADHD.

Říčan a kol.: Dětská klinická psychologie. Praha, Avicenum 1991, Grada 1997

Sindelarová, B.: Předcházíme poruchám učení. Praha, Portál 1995.

Svobodová, Z. - Kolátorová, H : Hrajeme si s předškoláky. Pracovní listy pro rozvíjení grafomotoriky, myš-lení, matematických představ, zrakového vnímání, koncentrace. Praha, PPPP s.r.o. 1995.

Švancarová, D. ? Kucharská, A.: Test rizika poruch čtení a psaní u nastupujících školáků. Praha, Scientia 2001.

Švancara J. a kol.: Diagnostika psychického vývoje Praha, SPN 1980

Vojtík, V. - Machová, J. - Břicháček, V.: Poruchy vývoje dětí a mladistvých a jejich projevy v rodině a ve škole. Praha, SPN 1990.

Třesohlavá, Z. - Černá, M. - Kňourková, M.: Dříve než půjde do školy. Praha, Avicenum 1990.

Sylabus
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (30.09.2007)

1. Normalita, variabilita a patologie vývoje.

2. Vývojové problém v předškolním věku, ve vztahu k

  • vývojovým charakteristikám předškoláka: nerovnoměrný psychický vývoj, opožděný vývoj jemné a hrubé motoriky, grafomotoriky, vizuomotorické koordinace, laterality, včetně problematiky vývojové dyspraxie; opožděný vývoj řečo-vých funkcí (dyslálie, dysfázie, dysgramatismus); opožděný či nevyrovnaný vývoj poznávacích funkcí (rozumových schopností, pozornosti, paměti), ale také vývoj akcelerovaný (nadané děti, hyperlexie). Zvláštní pozornost bude věnována otázce školní zralosti a tzv. riziku specifických poruch učení.
  • rodině dítěte: nepodnětné rodinné prostředí (ohrožení senzorickou, kognitivní, emocionální a sociální deprivací), ne-vhodné výchovné styly v rodině a jejich důsledky, problémy v chování (braní hraček, afektivní výbuchy hněvu, zlosti, verbální agresivita), problémy v sourozeneckých vztazích, rivalita mezi sourozenci, žárlivost, odlišné názory rodičů na výchovu, případně i neshody s prarodiči.
  • mateřské škole: problémy v adaptaci a zapojení do vrstevnické skupiny, komunikace mezi dítětem a spolužáky, komuni-kace mezi dítětem a učitelkou, nezájem o úkolové aktivity.

3. Na koho se obrátit? Praxe zařízení, které se na psychologické péči o předškolní děti podílejí (podpůrný poradenský systém: pedagogicko-psychologická poradna, speciálně pedagogické centrum, klinická zařízení)

4. Principy poradenské péče v předškolním věku, pedagogická terapie, stimulační programy, možnosti psychoterapie.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (07.02.2019)

Zápočet bude udělen na základě aktivní účasti na kurzu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK