PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Komparace kulturních systémů - OK0512202
Anglický název: Comparative Analyses of Cultural Systems I
Zajišťuje: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (35)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Prerekvizity : OK0515108
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (15.09.2018)
Kurz preferující kulturně srovnávací hledisko seznamuje studenty s možnostmi odpovědného a soustředěného vědeckého a filosofického tázání po člověku. Stručně představuje obzor obecné antropologie, blíže pak uvádí do perspektivy kulturní a sociální antropologie a filosofické antropologie, přičemž je upřednostňován transdisciplinární přístup. Na základě seznámení se základními antropologickými teoriemi a prostřednictvím setkání s vybranými problémy vynořujícími se při srovnávání kulturních systémů získává student/ka schopnost nahlížet jednotlivé kulturní fenomény z odlišných perspektiv, zamýšlet se nad nimi s ohledem na vlastní kulturní determinaci a dále je zařazovat do širších kulturních a sociálních kontextů. Zohledněna též didaktická dimenze tematiky.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (15.09.2018)

Základní literatura

 

BUDIL, I., T. Mýtus, jazyk a kulturní antropologie. Praha, 2003. 

ERIKSEN, T. H. Sociální a kulturní antropologie. Praha, Portál, 2008. 

MURPHY, R., Úvod do kulturní a sociální antropologie. Praha, Slon, 2006. 

PELCOVA, N. Filozofická a pedagogická antropologie. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-246- 0076-5.

SOUKUP, V. 2004. Dějiny antropologie: Encyklopedický přehled dějin fyzické antropologie, paleontologie, sociální a kulturní antropologie. Praha: Univerzita Karlova. 

 

Doporučená literatura

Doleželová, J., Putík, A., Šedinová, J. Židovské tradice a zvyky. SŽM, Praha, 1992.

Frankielová, S. S. Křesťanství: cesta spásy. Prostor, Praha, 1999.

Fishbane, M. A., Judaismus. Zjevení a tradice. Prostor, Praha, 2003.

Kropáček, L. Duchovní cesty islámu. Praha, Vyšehrad, 2003.

Kropáček, L. Islám a Západ.Historická paměť a současná krize. Praha, Vyšehrad, 2002.

Křikavová, A.-Mendel, M.-Müller, Z. Islám - ideál a skutečnost. Praha, Baset, 2002.

Pavlincová, H.-Horyna, B. Judaismus, křesťanství, islám. Olomouc, Nakladatelství Olomouc, 2003.

Pawlowsky, P. Křesťanství v proměnách dvou tisíciletí. Praha, Vyšehrad, 1995.

Schubert, K. Židovské náboženství v proměnách věků. Praha, Vyšehrad, 1999.

Stern, M. Svátky v životě Židů. Praha, Vyšehrad, 2001.

Skalický, K. Po stopách neznámého Boha. Trinitas, Svitavy, 2003.

Tauer, F. Svět islámu. Praha, 2006.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (15.09.2018)

 Tematické okruhy předmětu (z nichž budou vybrána témata dle charakrteru oboru přihlášených studentů)

Člověk a jeho poznávání

  • Dějinné počátky antropologie, vymezení antropologie, předmět studia antropologie, elementy antropologie, aplikovaná antropologie; 
  • Vztah antropologie k přírodním a společenským vědám
  • Metody výzkumu v antropologii
  • Etnocentrismus a kulturní relativismus (F. Boas, R. Benedictová)

Kulturní a sociální antropologie a problematika lidské společnosti

  • Pohledy z hlediska biologického a kulturního determinismu (M. Meadová)
  • Kulturní a sociální antropologie, její školy a jejich představitelé
  • Strukturální antropologie (C. Lévi-Strauss)  Jazyk, verbální a neverbální komunikace

Člověk, společnost a kultura, setkávání a střety kultur

  • Kultura, sociální systém, akulturace, enkulturace, etnikum, xenofobie, separace, segregace, multikulturní a interkulturní model (kulturně-standardní přístup a transkulturní přístup), subkultura;
  • Kulturní kontakty, kulturní změna (endogenní – exogenní změna; evolucionismus – difuzionismus), kulturní šok jako důsledek střetu kultur, vznik a zánik kultur 

Vybrané kulturní systémy a jevy

  • Komparace literárních a preliterárních kultur;
  • Protiklad myšlení Východu a Západu;
  • Komparace monoteistických náboženských fenoménů a jevů ve společnostech s organizovaným náboženským životem: křesťanství, judaismus a islámu 
  • Uvědomění si vlivu židovského, křesťanského a muslimského myšlení na evropskou kulturu.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (15.09.2018)
  • prostudování jedné odborné publikace (ze základní literatury či dle domluvy)
  • zvládnutí písemného testu na závěru druhého termínu přednášky; Test se sestává ze tří otevřených otázek, z nichž první se bude týkat porozuměí povinné četbě, druhá otázka se zaměří na porozumění témat představených v přednáškách, třetí otázka bude ověřovat studentovu schopnost propojit tematiku kurzu s životní praxí. (Pokud student test nezvládne nebo není přítomen na termínu, odevzdává seminární práci týkající se tematiky.)

Informace k seminární práci:

  • měla by mít podobu zamyšlení, nikoli pouze referátu, který seznamuje s nějakými skutečnostmi: musí tedy obsahovat původní myšlenku či vlastní názor; 
  • práce se musí opírat nejméně o dva relevantní prameny (knihu, článek apod., nikoli jen internetovou stránku – např. z Wikipedie.)
  • Rozsah práce: 2 - 4 NS
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK