PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Současné trendy v didaktice HV - OK0508124
Anglický název: Contemporary Trends in Music Didactics
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, KZ [HS]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2011)
Semináře poskytnou studentům širší informace, které vyplývají ze současného uplatňování pedagogické reformy v českém školství. Výklad učitele se bude týkat psychologických, sociologických a hudebně pedagogických přístupů k hudebnímu vzdělávání a výchově v celém spektru mateřských a základních škol. Postihuje i mezinárodní rozměr hudebního vzdělávání a podává informace o obsahu a cílech nejvýznamnějších evropských hudebně výchovných konferencích EAS a činnosti dalších hudebních mezinárodních organizací.
Cíl předmětu
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2011)

Cílem předmětu  je odborný průnik do problematiky současných hudebně pedagogických a obecně pedagogických trendů a  konfrontace s minulými programy hudebně výchovné práce s dětmi v předškolním věku.
Cílem předmětu  je odborný průnik do problematiky současných hudebně pedagogických a obecně pedagogických trendů a  konfrontace s minulými programy hudebně výchovné práce s dětmi v předškolním věku. 

Literatura
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2011)

Příhoda, V. Ontogeneze lidské psychiky I. Praha: SPN 1971, s.414.
SEDLÁK, F.  Didaktika hudební výchovy na l. st. ZŠ.  Praha : SPN 1985, 311 stran.
SEDLÁK, F. Základy hudební psychologie. Praha : SPN 1990, ISBN 80-04-20587-9.
ROSCHER, W.: Integrativní hudobná pedagogika a polyestetická výchova. In: Integrujúce možnosti hudby a umelecká výchova detí a mládeže. Trenčín: Zborník SHS  1991, s. 87
MASTNAK, W. Zmysly - umenia - život. Prešov: Matúš, 1994,s.210.
PALOUŠ, R. Čas výchovy. Praha: SPN 1991,s.89.
SPILKOVÁ, V.Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido  2004,s. 271, ISBN 80-7315-081-6.
HERDEN, J. My pozor dáme a posloucháme. Posloucháme hudbu se žáky 1. st. ZŠ.Praha:  Scientia 1994, s.119, ISBN 80-85827-56-5.
HERDEN, J. Hudba jako řeč. O poslechu doma i ve škole. Praha: Scientia, 1998, 89 s., ISBN 80-7183-126-3.
JENČKOVÁ, E. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové: Tandem 2002, s.320 , ISBN 80-903115-7-1.
KODEJŠKA,M. Integrativní hudební výchova v mateřské škole. Praha: PedF UK 2002,76 stran,. ISBN 80-7290-080-3.
HOLAS. M. Úvod do hudební diagnostiky. Praha : SPN 1985, ISBN 17-213-85.
HUDEBNÍ VÝCHOVA. Časopis pro hudební výchovu a obecně estetickou výchovu školní a
mimoškolní. UK v Praze - Pedagogická fakulta Praha. ISSN 1210-3683.
MÚZY V ŠKOLE  Časopis pro hudební výchovu .FHV  UMB, Banská Bystrica
ISSN1335- 1605.

Příhoda, V. Ontogeneze lidské psychiky I. Praha: SPN 1971, s.414.

SEDLÁK, F.  Didaktika hudební výchovy na l. st. ZŠ.  Praha : SPN 1985, 311 stran.

SEDLÁK, F. Základy hudební psychologie. Praha : SPN 1990, ISBN 80-04-20587-9.

ROSCHER, W.: Integrativní hudobná pedagogika a polyestetická výchova. In: Integrujúce možnosti hudby a umelecká výchova detí a mládeže. Trenčín: Zborník SHS  1991, s. 87

MASTNAK, W. Zmysly - umenia - život. Prešov: Matúš, 1994,s.210.

PALOUŠ, R. Čas výchovy. Praha: SPN 1991,s.89.

SPILKOVÁ, V.Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido  2004,s. 271, ISBN 80-7315-081-6.

HERDEN, J. My pozor dáme a posloucháme. Posloucháme hudbu se žáky 1. st. ZŠ.Praha:  Scientia 1994, s.119, ISBN 80-85827-56-5.

HERDEN, J. Hudba jako řeč. O poslechu doma i ve škole. Praha: Scientia, 1998, 89 s., ISBN 80-7183-126-3.

JENČKOVÁ, E. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové: Tandem 2002, s.320 , ISBN 80-903115-7-1.

KODEJŠKA,M. Integrativní hudební výchova v mateřské škole. Praha: PedF UK 2002,76 stran,. ISBN 80-7290-080-3.

HOLAS. M. Úvod do hudební diagnostiky. Praha : SPN 1985, ISBN 17-213-85.

HUDEBNÍ VÝCHOVA. Časopis pro hudební výchovu a obecně estetickou výchovu školní a

mimoškolní. UK v Praze - Pedagogická fakulta Praha. ISSN 1210-3683.

MÚZY V ŠKOLE  Časopis pro hudební výchovu .FHV  UMB, Banská Bystrica

ISSN1335- 1605.

Metody výuky
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2011)

V plánovaném rozsahu  výuky v kombinovaném studiu budou v seminářích uplatňovány dialogické metody práce a především samostatná práce. Studentky budou vlastnit podrobný plán seminářů a v těchto plánech budou vyznačeny i jejich osobní úkoly. Část těchto úkolů budou plnit v písemné podobě a část při osobním vystoupení před skupinou na setkání.
V plánovaném rozsahu  výuky v kombinovaném studiu budou v seminářích uplatňovány dialogické metody práce a především samostatná práce. Studentky budou vlastnit podrobný plán seminářů a v těchto plánech budou vyznačeny i jejich osobní úkoly. Část těchto úkolů budou plnit v písemné podobě a část při osobním vystoupení před skupinou na setkání.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2011)

klasifikovaný zápočet
klasifikovaný zápočet

Sylabus
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2011)

Výuka se bude konkrétně týkat následujících témat:
filozofie výchovy z hlediska hudební integrativní pedagogiky v pojetí W. Roschera,
polyestetické trendy z psychologických hledisek rozvoje  hudebního vnímání a charakteristika základních hudebních znaků v procesu ontogenetického vývoje,
personalistické a sociokonstruktivistické  náhledy na hudební výchovu a vzdělávání v souvislosti s komplexními změnami  programu (Bílou knihou), charakteristika změn a vývoje v dalších zemích v rámci Evropské unie,
praktické náměty na využití získaných poznatků v roli učitele, vychovatele dětí v předškolním věku.
I  Hudební vzdělávání bude představeno z těchto hledisek:
1,
Filozofie soudobé výchovy, současné metodologické přístupy k rozvoji vnímání a k utváření osobnosti (jen stručně)
2.
Základní znaky dětské psychiky, charakteristika osobnosti (stručně)
3.
Charakteristika polyestetické výchovy a integrativní hudební pedagogiky, personalismus, sociokonstruktivismus na příkladech z praxe.
4.
Charakteristika soudobného klimatu v rodině.
5.
Umění a dětská hudební tvořivost
6.
V čem spočívají proměny soudobé pedagogiky? (personalizmus, sociokonstruktivizmus, integrativní a polyestetická výchova)
7.
Maastrichtská smlouva o kultuře - Generaldirektion (jen stručně podstatu)
8.
Přehled mezinárodních hudebně pedagogických svazů
9.
Evropská asociace pro školní hudební výchovu (EAS) - (charakteristika činnosti a oblasti, kterým se věnuje, její požadavky)
10.
Vlastní názory na Rámcové vzdělávací plány a klíčové kompetence v českém školství (pohled do mateřských škol, vlastní zkušenosti s projekty)
II.Součástí předmětu bude vytvořit vlastní hudební příběh nebo pohádku pro děti v předškolním věku
Studenti vytvoří poutavý příběh nebo pohádku,  ve  které  se  propojí  jednotlivé  součásti estetické výchovy.  Používejte  např. i  přímé řeči.  Obsah zvýrazněte nakresleným  obrázkem  (vyrobenou  učební  pomůckou).  Emocionální prožitek obsahu pohádky nebo  příběhu je třeba prohloubit vlastní písní (nebo zrytmizovaným a zmelodizovaným říkadlem).  Tak  se  prohloubí estetický prožitek z literární, výtvarné a hudební výchovy. Hudba bude mít v práci převahu (byť mírnou). Budou dbát  na zachování tří hledisek:
- psychologického (přiměřenost znakům dětské psychiky)
- estetického (kvalita uměleckého projevu)
- výchovného (morálně-etický obsah sdělení).
III. Součástí předmětu bude vytvoření partitury říkadla
Studenti si připraví tři říkadla, které vypracují jako partitury dle námětu, který obdrží při výuce. Říkadla  je nutné umět prakticky představit, zahrát a zazpívat.
Klasifikovaný zápočet se bude skládat z části teoretické (probraná témata) a praktické              (hudební pohádka nebo příběh a říkadla. Studenti vypracují pohádku nebo příběh a říkadlo písemně a pak vše v rámci klasifikovaného zápočtu představí i prakticky.
Výuka se bude konkrétně týkat následujících témat:filozofie výchovy z hlediska hudební integrativní pedagogiky v pojetí W. Roschera,polyestetické trendy z psychologických hledisek rozvoje  hudebního vnímání a charakteristika základních hudebních znaků v procesu ontogenetického vývoje,personalistické a sociokonstruktivistické  náhledy na hudební výchovu a vzdělávání v souvislosti s komplexními změnami  programu (Bílou knihou), charakteristika změn a vývoje v dalších zemích v rámci Evropské unie,praktické náměty na využití získaných poznatků v roli učitele, vychovatele dětí v předškolním věku.
I  Hudební vzdělávání bude představeno z těchto hledisek:1,Filozofie soudobé výchovy, současné metodologické přístupy k rozvoji vnímání a k utváření osobnosti (jen stručně)2.Základní znaky dětské psychiky, charakteristika osobnosti (stručně)3.Charakteristika polyestetické výchovy a integrativní hudební pedagogiky, personalismus, sociokonstruktivismus na příkladech z praxe.4.Charakteristika soudobného klimatu v rodině.5.Umění a dětská hudební tvořivost

6.V čem spočívají proměny soudobé pedagogiky? (personalizmus, sociokonstruktivizmus, integrativní a polyestetická výchova)7.Maastrichtská smlouva o kultuře - Generaldirektion (jen stručně podstatu)8.Přehled mezinárodních hudebně pedagogických svazů9.Evropská asociace pro školní hudební výchovu (EAS) - (charakteristika činnosti a oblasti, kterým se věnuje, její požadavky)10.Vlastní názory na Rámcové vzdělávací plány a klíčové kompetence v českém školství (pohled do mateřských škol, vlastní zkušenosti s projekty)
II.Součástí předmětu bude vytvořit vlastní hudební příběh nebo pohádku pro děti v předškolním věkuStudenti vytvoří poutavý příběh nebo pohádku,  ve  které  se  propojí  jednotlivé  součásti estetické výchovy.  Používejte  např. i  přímé řeči.  Obsah zvýrazněte nakresleným  obrázkem  (vyrobenou  učební  pomůckou).  Emocionální prožitek obsahu pohádky nebo  příběhu je třeba prohloubit vlastní písní (nebo zrytmizovaným a zmelodizovaným říkadlem).  Tak  se  prohloubí estetický prožitek z literární, výtvarné a hudební výchovy. Hudba bude mít v práci převahu (byť mírnou). Budou dbát  na zachování tří hledisek:- psychologického (přiměřenost znakům dětské psychiky)- estetického (kvalita uměleckého projevu)- výchovného (morálně-etický obsah sdělení).
III. Součástí předmětu bude vytvoření partitury říkadla
Studenti si připraví tři říkadla, které vypracují jako partitury dle námětu, který obdrží při výuce. Říkadla  je nutné umět prakticky představit, zahrát a zazpívat.
Klasifikovaný zápočet se bude skládat z části teoretické (probraná témata) a praktické              (hudební pohádka nebo příběh a říkadla. Studenti vypracují pohádku nebo příběh a říkadlo písemně a pak vše v rámci klasifikovaného zápočtu představí i prakticky.

Vstupní požadavky
Poslední úprava: SALAKOVA/PEDF.CUNI.CZ (21.01.2010)

Žádné

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK