PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Matematika s didaktikou b - OK0410401
Anglický název: Mathematics and its didactics b
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (14.05.2019)
Kurz je zaměřen na představení didaktické transformace aritmetického učiva prvního stupně ZŠ s výhledem i na druhý stupeň. Studenti dále rozvíjejí jak své matematické schopnosti při řešení úloh, ale zejména didaktické schopnosti při formulování nových úloh, argumentování míry obtížnosti úloh pro žáky, vytváření obtížnostně gradovaných kaskád úloh a posuzování žákovských řešení.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (14.05.2019)

Cílem předmětu je

- otevřít účastníkům kurzu svět didaktiky matematiky v úzkém propojení na jejich osobní zkušenosti matematické i antropomatematické ve všech rolích, s nimiž má student zkušenost

- vybavit studenta nutným teoretickým zázemím potřebným k tomu, aby uměl efektivně vést výuku matematiky na 1. st. ZŠ, koncipovat matematický obsah s porozuměním, volit vhodné postupy, které dokáže argumentovat, diferencovat výuku vzhledem k žákům s různými kognitivními schopnostmi, reflektovat výuku vlastní i svého kolegy.

Literatura
Poslední úprava: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (14.05.2019)

Základní literaturou je:

Hejný, M., Vyučování matematice orientované na budování schémat: aritmetiky 1. stupně, UK v Praze, PedF, 2014

Další doporučená literaturara:

- Hejný, M. Kuřina, F. Dítě, škola a matematika, Praha: Portál, 2009

- Hejný, M., Novotná, J., Stehlíková, N. Dvacet pět kapitol z diodaktiky matematiky, Praha, 2004, http://suma.jcmf.cz/materialy-pro-ucitele/knihy-ke-stazeni/  , http://mdisk.pedf.cuni.cz/SUMA/MaterialyKeStazeni/PublikaceKnihy/25KapitolZDM.pdf


- Tichá, M.: Jak žáci chápou slovní úlohy se zlomky. In (Eds.) M. Ausbergerová, J. Novotná: 6. setkání učitelů matematiky všech typů a stupňů škol. Plzeň, JČMF, 1998, s. 133-138.

Další aktuální literatura bude doporučována v seminářích a prostřednictvím kurzu v Moodlu.

Metody výuky
Poslední úprava: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (14.05.2019)

Metody výuky jsou převážně formou diskuse a interaktivní přednášky, samostudia a diskusí o nastudovaném obasahu.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (14.05.2019)

Podmínky k zápočtu: 

- aktivní účast na společných přednáškách v rozsahu 100%

- seminární práce na téma příběh s podrobným didaktickým komentářem. Aktérem příběhu je dítě a došlo v něm k AHA efektu, k nějakému objevu nebo zajímavé didaktické situaci.

Podmínky k vykonání zkoušky:

- písemná práce, ve které student prokáže, že zvládá z hladiska matematického řešení netradičních úloh na úrovni 1. st.

- ústní obhajoba písemných materiálů.

Oba materiály je nutné odevzdat v tištěné 25.5.2019.

Sylabus
Poslední úprava: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (14.05.2019)

Obsah:
1. Představa přirozeného čísla (stav, mnohost, veličina, adresa, operátor). Různé sémantické typy sčítání/odčítání.
2. Konceptualizace procesu, procept. Percepce počtu. Vznik a tvorba mnohostních představ. Velká čísla. Rytmus. Pravidelnosti.
3. Mentální charakteristika nácviků. Automatizace. Paměťové počítání, singelton, písemné algoritmy, sémantické modely.
4. Řešení a tvorba slovních úloh. Rozklad slovní úlohy do vrstev. Antisignál. Lokalita žákovy chyby. Slovní úloha jako diagnostický nástroj.
5.+6. Celek a část; kmenový zlomek, zlomek, desetinné číslo, procento. Záporné číslo. V obou oblastech izolované a generické modely, sémantické i strukturální.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (14.05.2019)

Nutnou podmínkou k ukončení kurzu je 100% účast.

Kurz je ukončen zkouškou. Zkouška se skládá z písemné části a ústní obhajoby písemné části.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK