PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Matematika s didaktikou - OK0410201
Anglický název: Mathematics with didactics
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 14 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
Prerekvizity : OK0410101
Je prerekvizitou pro: OK0410301
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (28.10.2019)
Cílem předmětu je otevřít studentům svět didaktiky matematiky, zejména aritmetiky v úzkém propojení na jejich osobní zkušenosti matematické i antropomatematické ve všech rolích, s nimiž má student rozšiřujícího studia zkušenost. Studentům jsou ilustrována různá netradiční matematická prostředí, ve kterých rozvíjejí nejen své matematické schopnosti při řešení úloh, ale rozvíjejí didaktické schopnosti při formulování nových úloh, predikování míry obtížnosti úloh pro žáky, vytvářejí kaskády úloh se stupňující se obtížností a nová úlohová prostředí.
Literatura
Poslední úprava: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (28.10.2019)

Hejný, M., Stehlíková, N.: Číselné představy dětí. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha 1999. ISBN 80-86039-98-6.

Hejný, M.: Záporná čísla. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(2. sv.) s. 327-342.

Hejný, M.: Zlomky. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(2. sv.) s. 343-356.

Hejný, M.: Vyučování orientované na budování schémat - Aritmetika 1. stupně ZŠ, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha, 2014

Kubínová, M.: Projekty ve vyučování matematice, cesta k tvořivosti a samostatnosti. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha 2002.

Tichá, M.: Jak žáci chápou slovní úlohy se zlomky. In (Eds.) M. Ausbergerová, J. Novotná: 6. setkání učitelů matematiky všech typů a stupňů škol. Plzeň, JČMF, 1998, s. 133-138.

Učebnice matematiky pro 1. stupeň ZŠ

Materiály budou průběžně doplňovány.

Sylabus
Poslední úprava: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (28.10.2019)

Obsah předmětu bude zaměřen na:

1. Představa přirozeného čísla (stav, mnohost, veličina, adresa, operátor). Různé sémantické typy sčítání/odčítání.

2. Konceptualizace procesu, procept. Percepce počtu. Vznik a tvorba mnohostních představ. Velká čísla. Rytmus. Pravidelnosti.

3.+4. Mentální charakteristika nácviků. Automatizace. Paměťové počítání, singelton, písemné algoritmy, sémantické modely. Řešení a tvorba slovních úloh. Rozklad slovní úlohy do vrstev. Antisignál. Lokalita žákovy chyby. Slovní úloha jako diagnostický nástroj.

5.+6. Celek a část; kmenový zlomek, zlomek, desetinné číslo, procento. Záporné číslo. V obou oblastech izolované a generické modely, sémantické i strukturální.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (28.10.2019)

Kurz je ukončen zápočtem. Podmínky k zápočtu:

1. Aktivní účast na seminářích a konzultacích.

2. Vytvoření sady jwednoduchých slovních úloh pokrývající všechny probírané sémantické typy. Každá úloha je vyřešena a komentována z hlediska role čísel, která se v úloze vyskytují.

3. Seminární práce, jejíž součástí je experiment se žáky. Může to být celá třída, skupina vybraných žáků, nebo jednotlivci, pokud student právě neučí. Téma experimentu si volí student a odpovídá probíraným tématům při seminářích.

Práci student odevzdává v písemné podobě. V dalším semestru bude jedním z východisek diskuse u zkoušky. 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK