PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Hudební výchova IV - OK0408317
Anglický název: Music Education IV
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z+Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: VANOVAH/PEDF.CUNI.CZ (21.03.2013)
Úvod do didaktiky hudební výchovy s důrazem na činnostní pojetí předmětu.
Cíl předmětu
Poslední úprava: VANOVAH/PEDF.CUNI.CZ (31.08.2011)

Cílem předmětu je poskytnout studentovi základy didaktiky hudební výchovy, tj. připravit ho na hudebně výchovnou praxi po stránce teoretické i praktické, rozvíjet jeho hudební i didaktické dovednosti potřebné k řízení hudebních činností žáků.

Literatura
Poslední úprava: VANOVAH/PEDF.CUNI.CZ (06.02.2015)

SEDLÁK, F. Didaktika hudební výchovy na l. st. ZŠ. Praha : SPN 1985.
PECHÁČEK. S., VÁŇOVÁ, H, aj. Praktické úkoly z didaktiky hudební výchovy pro l. st. základní školy. Praha : Karolinum 1991.
VÁŇOVÁ, H. Pěvecká tvořivosti na základní škole. Praha: SPN 1984.120 stran.
VÁŇOVÁ, H. Průvodce učitele hudební výchovy tvořivou intonací. Praha : UK-PedF, 2004. 79 stran. ISBN 80-7290-155-9.
SEDLÁK, F. Základy hudební psychologie. Praha : SPN 1990. 319 stran. ISBN 80-04-20587-9
VÁŇOVÁ, H., SKOPAL, J. Metodologie a logika výzkumu v hudební pedagogice. Praha : Karolinum 2007. 196 stran. ISBN 978-80-246-1367-3.
TICHÁ, A. Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací.
Praha : Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2004. ISBN 80-7068-186-1.
TICHÁ, A. Učíme děti zpívat. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-916-X.
Osnovy Hv, učebnice Hv, metodické příručky. RVP.
Časopis Hudební výchova.

HANŽLÍK, B. Staročeský kalendář. Tradice českého roku v lidové písni, pořekadlech a říkadlech pro zpěv, klavír a instrumentální soubor. Praha : UK, Pedagogická fakulta, 2014. 186 stran. ISBN 978-80-7290-792-2.

 HANŽLÍK, B. Staročeský kalendář. Tradice českého roku v lidové písni, pořekadlech a říkadlech pro zpěv, klavír a instrumentální soubor. Notová příloha. Praha : UK, Pedagogická fakulta, 2014. 385 stran. ISBN 978-80-7290-793-9.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: VANOVAH/PEDF.CUNI.CZ (31.08.2011)

Student si připraví metodický rozbor středně obtížné písně z učebnic Hv pro 1. st. ZŠ podle následující osnovy:

  • pěvecké a nástrojové předvedení písně,
  • rytmická analýza
  • intonační analýza,
  • pěvecké problémy v písni (frázování, vazba tónů, výslovnost apod.), modely pro rozezpívání,
  • analýza ostatních hudebně výrazových prostředků a hudební formy
  • nácvik písně
  • možnost uplatnění dvojhlasého zpěvu,
  • doprovod na orffovské nástroje a možnost pohybového ztvárnění,
  • píseň jako východisko pro dětskou hudební tvořivost,
  • využití písně jako poslechové skladby.

Sylabus
Poslední úprava: VANOVAH/PEDF.CUNI.CZ (31.08.2011)

Sylabus:

Psychologické základy hudební výchovy - základní hudebně psychologické kategorie, klasifikace hudebních schopností a jejich charakteristika.

Diagnostika hudebnosti.

Rozvoj hudebního sluchu, rytmického a tonálního cítění.

Funkce přípravných cvičení.

Hlasová výchova.

Metody nácviku písně.

Rozvoj intonačních dovedností, sluchová analýza, počátky tvořivé intonace. Přípravná intonační cvičení, nácvik písně intonací.

Principy rozvoje dětské hudební tvořivosti.

Prvky vícehlasu, jeho nácvik.

Poslechové činnosti.

Hudební pohádka jako integrativní princip.

Seznámení s metodickou literaturou, analýza videonahrávek modelových situací v Hv.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK