PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Úvod do teorie literatury II - OK0404105
Anglický název: Prolegomena to Theory of Literature II
Zajišťuje: Katedra české literatury (41-KCL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2009
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 7 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. (20.05.2019)
Předmět vytváří teoretické předpoklady pro systematické poznávání a interpretaci literární slovesnosti. Na základě znalostí ze ZS studenti pokračují v osvojování literárněteoretické terminologie prostřednictvím tvořivé a interaktivní práce se zvoleným textem. Smyslem je klást si nad textem otázky induktivní, hravou metodou a dospět ke zjištění, že znalost teorie napomáhá pochopení, lépe řečeno uchopení, textu, a usnadňuje interpretaci. V rámci kurzu proběhne také autorská interpretace přednesu, zabývat se budeme též možnostmi vizualizace tištěného uměleckého textu (hudební klip, "výtvarná" obrazárna).
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. (20.05.2019)

Peterka, Josef: Teorie literatury pro učitele, MME Mercury Music & Enterteain, 2009

Aktuální knižní produkce nakladatelství Baobab, Meander ad.

Šrámek, Petr: Nebe peklo ráj: Tyglík české poezie 20. století, Albratros, 2009

Kubíček, Tomáš; Peterka, Josef: Literární teorie tvořivě a interaktivně, in Filologické studie 2014. Canon. Otázky kánonu v literatuře a vzdělávání. UK, Praha 2014.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. (20.05.2019)

Plán semináře:

1. Zhodnocení současné produkce na poli LPDM, rozpoznání jednotlivých žánrů, modifikací, představení aktuálně vycházejících knih, autorů, využití ve školní praxi na I. stupni ZŠ

  - pracovní list: různé a hravé podoby textu v současné LPDM 

2. Literární teorie tvořivě a interaktivně (práce s textem)

3. Vlastní ukázky - vybrané studenty - autorská interpretace přednesu

4. Zhudebněná poezie, obrazová poezie

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. (20.05.2019)

Studenti vypracují seminární práci, v níž mají za úkol provést interpretaci vybraného uměleckého textu (rozsah 3 NS) vhodného pro žáky na I. stupni - induktivní metodou, kladením si otázek nad textem.

Nutná je též účast na semináři/-ích a volba vlastních ukázek z textů umělecké literatury v oblasti LPDM.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK