PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika výtvarné výchovy II - OK0321911
Anglický název: Didactics of Art Education II
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2009
Semestr: letní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/4, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 6 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Prerekvizity : OK0315101
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.05.2008)
Didaktika výtvarné výchovy 2: Dimenze estetických interakcí, jejich zvláštnosti a prostředky: Výtvarná výchova jako tvořivě výrazová disciplína. Předpoklady a fáze výtvarného vnímání a výtvarné tvorby. Umělecké dílo jako znakový systém a objekt vnímání ve vzdělávacích kontextech.
Cíl předmětu
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.06.2008)

Cíl výuky: Vytvořit předpoklady pro poučený náhled na dětský výtvarný projev ( proces i produkt ) spontánní i pedagogicky ovlivňovaný.

Literatura
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.06.2008)
Základní studijní literatura :
HAZUKOVÁ,H.;ŠAMŠULA,P. Didaktika výtvarné výchovy I. 2 . přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum, 1991,.117 s. ISBN 80-7066-368-5.

HAZUKOVÁ,H.;ŠAMŠULA,P. Didaktika výtvarné výchovy I. 3. přeprac.vyd. Praha: Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum, 2005. cca 130 s. ISBN dosud nemá, v tisku.

JANÍK,T. Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. 1.vyd. Brno: Paido,2005. 171 s. ISBN 80-7315-080-8

LAMSEROVÁ,J. Didaktika výtvarné výchovy IV. 1.vyd. Praha : SPN 1990.86 s.ISBN 80-7066-062-7.

ŠUPŠÁKOVÁ,B. Detský výtvarný prejav. 1.vyd. Bratislava: DIGIT, 2000. 184 s. ISBN 80-968441-0-5

VÁGNEROVÁ,M. Vývojová psychologie. 2.vyd. Praha: Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum 1999.353 s. ISBN 80-7184-803-4

VÁGNEROVÁ,M. Psychologie školního dítěte.1.vyd.Praha: Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum 1997.88 s. ISBN 80-7184-487-X

UŽDIL,J. Výtvarný projev a výchova. 2.doplněné vyd. Praha: SPN ,1978. 333 s. ISBN nemá

Metody výuky
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.05.2008)
OBSAH :
Klíčová slova : zodpovědnost, kompetence, rozhodování, informace, interpretace, estetická interakce, výtvarné vnímání, imaginace, námět, obsah - forma, parafráze

1. Teorie

1.1. Specifičnost výtvarně výchovných situací. Typy interakcí. Estetická interakce, její zvláštnosti.

1.2. Realizační prostředky výtvarně estetické interakce ve Vv. Výtvarné vyjadřovací prostředky a druhy činností s nimi.

1.3 Fenomén tvořivosti a výtvarná výchova. Výtvarná výchova jako tvořivě výrazová disciplína.

1.4. Specifický přínos základních druhů výtvarných činností rozvoji osobnosti dítěte. Jejich předpoklady a fáze.Vztah výtvarného vnímání, imaginace, tvorby a komunikace.

1.5. Verbální a neverbální komunikace ve Vv. Výtvarné umělecké dílo jako znakový systém a objekt vnímání. Typologie otázek, jejich didaktický význam.

2. Praxe
2.1. Výtvarné umělecké dílo jako specifická forma sdělení. Tvorba otázek pro řízený rozhovor o objektu výtvarně estetického vnímání.

2.2. Ověřování poznatků o fázích procesu vnímání a jeho typologických zvláštnostech v

didaktické interakci. Odraz v metodách a formách setkávání žáků s výtvarným uměním

(rozhovory, besedy, galerijní animace aj.)

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.06.2008)

Formy kontroly předmětu: zápočet

Požadavky k udělení zápočtu z didaktiky Vv 2 :

Zpracování seminární práce (pro DVV2) jako informačního východiska pro rozhovor se žáky o výtvarném uměleckém díle s uvedením výtvarných námětů pro následnou výtvarnou tvorbu žáků (typy parafrází).

1) SP zpracujte podle zadání deseti bodů osnovy a podle příkladu ?Setkání s krajinou Josefa Šímy".

2) Doporučujeme vybrat ke zpracování výtvarné dílo 20.stol. z publikací Pavla Šamšuly ?Průvodce výtvarným uměním IV." nebo z ?Obrazáren v hlavě", eventuelně z NG - Veletržní palác, ze sbírky českého či francouzského moderního umění 20. století, z galerie v Sovových mlýnech, z internetových stránek.

3) Zpracovanou SP na A4 s vloženou reprodukcí vybraného um. díla a s vloženým korespondenčním lístkem s vyplněnou vaší zpáteční adresou doručte do pošty Mgr. K. Cikánové (katedra Vv, PedF UK, Rettigové 4, Praha 1, 110 00) Zápočet z DVV2 lze udělit po splnění této SP a po předložení korespondenčního lístku parafovaného Mgr. K. Cikánovou.

Sylabus
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.06.2008)

Obsah - klíčová slova: Rozhodování, kompetence, informace, interpretace, operacionalizace, dispozice, vývoj, individualita, sebevyjádření , spontaneita, ovlivňování, očekávané a zvláštní jevy

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK