PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika výtvarné výchovy IV, V - OK0321420
Anglický název: Didactics of Art Education IV
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2010
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Helena Hazuková, CSc.
Prerekvizity : OK0315101
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.02.2009)
Stručná anotace předmětu IV Výtvarný proces a produkt jako předmět hodnocení: Psychodidaktické zvláštnosti hodnocení ve výtvarné výchově na primárním stupni vzdělávání. Druhy, metody a kritéria hodnocení. Úvod do speciální výtvarné výchovy : Základní informace o výtvarné výchově dětí s handicapy. Výtvarný projev dítěte jako východisko pro pedagogickou diagnostiku, otázky jeho interpretace. Stručná anotace předmětu V: Historický a současný pohled na dětský výtvarný projev a jeho záměrné rozvíjení: společensko-historické kontexty názorů na dětský výtvarný projev a jeho místo v systémech všeobecného vzdělávání. Kritický náhled na minulé koncepce výtvarné výchovy.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.06.2008)

IV. Vytvořit poučený náhled na kvalitu výtvarně výchovného procesu a jeho výsledků. Položit základy k porozumění dětskému výtvarnému projevu jako východisku pro pedagogickou diagnostiku a pedagogické rozhodování v situacích výtvarné výchovy.

V. Cíl výuky:
Položit základ ke kritickému náhledu na minulé i současné koncepce výtvarné výchovy. Poukázat na společensko- historickou podmíněnost proměn názorů na dětský výtvarný projev a jeho místo v systémech všeobecného vzdělávání jako východisko pro odhalování příčin negativních jevů v koncepcích minulých i současných a problémů v jejich realizaci .

Literatura -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.02.2009)

HAZUKOVÁ,H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově I. 1.vyd. Praha: Pedagogická fakulta UK,1994. 36 s.

HAZUKOVÁ,H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově II. 1.vyd.Praha: Pedagogická fakulta UK,1995. 57 s.

SLAVÍK,J. Hodnocení v současné škole.(Východiska a nové metody v praxi) . 1.vyd.Praha : Portál 1999. 192 s. ISBN 80-7178-262-9.

SLAVÍKOVÁ,V; SLAVÍK,J.; HAZUKOVÁ,H. Výtvarné čarování ( Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). Praha : UK - Pedagogická fakulta 2000. ISBN 80-7290-016-1.

HAZUKOVÁ,H.;ŠAMŠULA,P. Didaktika výtvarné výchovy I. 3. přeprac.vyd. Praha: Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum, 2005. 129 s. ISBN 80-7290-237-7.

VÁGNEROVÁ,M. Vývojová psychologie. 2.vyd. Praha: Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum 1999.353 s. ISBN 80-7184-803-4

Doporučená literatura V:
Recommended literature V:

HAZUKOVÁ,H.- ŠAMŠULA,P. Didaktika výtvarné výchovy Vv I. Praha: Univerzita Karlova, Karolinum,1991.ISBN 80-7066-386-5.

HAZUKOVÁ,H.: Výtvarná výchova jako integrovaná a integrující složka primárního vzdělávání.In: K současným problémům vnitřní transformace primární školy. Sborník. Praha, PedF UK 1998 Praha. ISBN 80-86039-47-1

SLAVÍK,J. Od výrazu k dialogu ve výtvarné výchovy. Artefiletika. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-437-3.

UŽDIL,J. Výtvarný projev a výchova. 2.vydání Praha : SPN 1978

SBORNÍK Výtvarná výchova a její teorie v českých zemích ve světových kontextech. Praha: UK-PedF 1998. ISBN 80-86039-70-6.

Pedagogické dokumenty ( Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, Vzdělávací program Základní škola, Praha, Fortuna 1996Vzdělávací program Národní škola. Praha, SPN 1997, Vzdělávací program Obecná škola (Návrh osnov obecné školy.Portál,1993).

Metody výuky -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.02.2009)

přednáška/seminář

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.02.2009)
Požadavky k zápočtu IV : Vypracovat analýzu a hodnotící reflexi kresby dítěte předškolního věku se zaměřením na pedagogickou diagnostiku. Použít odbornou terminologii.Požadavky pro zápočet V
Test: Schopnost orientace v historii výtvarné výchovy ve všeobecném vzdělávání (test) a kritického pohledu na ně

Sylabus -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.02.2009)

Teorie IV :

Hodnocení jako prostředek, úkol a cíl výtvarné výchovy. Podstata hodnocení, jeho zvláštnosti a kritéria. Zásady pro pedagogickou interpretaci výtvarných projevů. Výtvarná výchova se speciálním zaměřením

Praxe :

Hodnocení procesů i jejich výsledků v konkrétních situacích výtvarné výchovy v mateřské škole.

Teorie V :
Vědecký zájem o dětský výtvarný projev. Vývoj názorů na výchovný vliv umění. Důsledky pro výtvarnou pedagogiku a koncepce výtvarné výchovy jako součásti všeobecného vzdělávání. Významná historická období a osobnosti

Praxe:

Objevování a objasňování souvislostí minulých pojetí výtvarné výchovy a její současné teorie i praxe. Využití pro řešení a prevenci současných obtíží ve výtvarné výchově ( příklady).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK