PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Výtvarné vyjadřování plošné I/ - OK0321116
Anglický název: 2D Work I
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2009
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/8, Z [HS]
letní s.:0/8, KZ [HS]
Rozsah za akademický rok: 18 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.06.2008)
Rozvíjení výtvarného myšlení, cítění a tvorby. Základní postupy kresby a malby. Kombinované techniky. Souvislosti námětu, výtvarné techniky a materiálu.
Cíl předmětu
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.06.2008)

Cíl :

1. Pochopení významu výtvarného vyjádření pro vizualizaci vztahu ke světu a hledání místa v něm.

2. Rozvíjení schopnosti výtvarného vidění,myšlení a tvorby prostřednictvím plošného vyjádření kresbou, frotáží, malbou (koláží, roláží).

3. Hledání subjektivních důvodů, jak a proč hledat svůj vlastní výtvarný výraz.

4. Výtvarným vyjádřením objevit vlastní osobnost. Schopnost empatie do individuální dětské výtvarné tvorby. Konfrontace s výtvarným uměním.

5. Transformace do pedagogické praxe. Schopnost samostatné úvahy o souvislosti námětu s technikou a materiálem.

Literatura
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.06.2008)
Základní literatura :
1) CIKÁNOVÁ, K. Kreslete si s námi. Praha : 2.vydání Aventinum, 1997.

ISBN 80-85277-79-4.

2) CIKÁNOVÁ, K. Malujte si s námi. Praha : 2. vydání Aventinum, 1996.

SBN 80-7151-468-3.

3) ROESELOVÁ, V. Techniky ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1996

ISBN 80-902267-1-X.

4) ROESELOVÁ,V. Linie, barva, tvar ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 2004.

ISBN 80-902267-5-2.

5) ZDENĚK,M.a kol.Základy výtvarné výchovy.Učebnice pro pedagogické fakulty. Praha: SPN 1987. ISBN nemá

Cikánová, K. Tužkou, štětcem, nebo myší. Praha: Aventinum 1998. ISBN 80-7151-031-9

Roeselová,V.: Námět ve výtvarné výchově, Praha, Sarah 1995.1.vyd. ISBN nemá. Další ???

Řady a projekty ve výtvarné výchově, Praha, Sarah 1997.ISBN 80-902267-2-8.

Brožková,I. : Dobrodružství barvy, Praha, SPN 1982.

Šamšula,P. : Obrazárna v hlavě 1.2. ,Praha,Práce 1996, 3. Práce 1997..ISBN 80-208-0380-7.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.06.2008)
Požadavky pro udělení klasifikovaného zápočtu :
1) Aktivní účast na semináři, schopnost dialogu, tvořivé rozvíjení námětu, motivační schopnosti. Splnění všech úkolů zadaných na semináři na odpovídající výtvarné úrovni.

2) Vedení dokumentace, její odpovídající prezentace.

3) Prokázání základní orientace v problematice výtvarné plošné tvorby (v písemné formě - test aj.)

Ukončení: KZ

Sylabus
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.06.2008)
Obsah:
Klíčová slova : Smyslová a duchovní komunikace se světem, empatie, synestesie, výtvarné vyjadřovací prostředky, výtvarný výraz, vztah námětu a výtvarné techniky, kresba a malba, základní výtvarné problémy, kontrasty, komponování, detail a celek, náhoda a záměr, výtvarná řada.

1. Teorie :
1.1. Komunikace se světem, smyslový a duchovní odraz. Výtvarné vyjádření jako tvůrčí proces.

1.2. Kresba a její výtvarný výraz - charakteristika, členění, dokumentace . Komunikace, člověka se světem kresbou - odraz v umělecké tvorbě, v dětských výtvarných činnostech. Vazby námětů na kreslířský výraz. Podíl kresby ve výtvarných řadách a projektech. Problematika kreslířského a malířského typu.

1.3. Podíl frotáže při smyslovém uchopení světa. Frotáž jako možné východisko k aktivnímu vnímání grafického výtvarného výrazu.

1.4. Malba a její výtvarný výraz - charakteristika, členění, dokumentace (komunikace člověka se světem malbou - odraz v umělecké tvorbě, v dětských výtvarných činnostech). Vazby námětů na malířský výraz. Podíl malby na výtvarných řadách a projektech.

1.5. Podíl koláže a roláže v komunikaci se světem. Koláž či roláž jako možné východisko k chápání barevných kontrastů a kompozičních vztahů.

2. Praxe :
2.1. Haptické a animační hry - smyslový prožitek jako odraz. Synestesie (zvuky a tóny). Komunikace. Zviditelnění neviditelného.Uchopení námětu a jeho výtvarného výrazu, osnování do výtvarných řad.

2.2. Kresba suchou stopou (tužkou, rudkou, uhlem, voskovým pastelem), lineární kresba, stínovaná kresba. Rozlišení výtvarného výrazu. Kontrast.

2.3. Kresba mokrou stopou (perokresba, lavírovaná kresba, kolorovaná kresba, kresba dřívkem,větévkou, provázkem,štětcem aj.)

2.4. Frotáž a její námětová oblast. Pozorování výtvarného výrazu snímaných linií a struktur, komponování, kontrasty. Rozbory a zdůvodnění osobní výpovědi.

2.5. Malba - praktické poznávání barevných kontrastů v souvislostech s vhodně volenými náměty, barevný kruh.

2.5.1. Komponování, proměny, variace. Vyvození funkcí barvy - náměty pro impresivní, expresivní a konstruktivní využití barevných vztahů.

2.5.2. Rozlišení výtvarných postupů při malbě akvarelovými, krycími, temperovými barvami - jejich využití ve škole ve vazbách s náměty.

2.6. Rozvaha nad dokumentací, rozbory vlastních pokusů, dětské tvorby. Konfrontace s výtvarným uměním. Návštěva galerie.

2.7. Koláž, roláž jako možný výtvarný dialog se světem. Náměty, pokus o realizaci. Podíl alternativních postupů výtvarného vyjádření v ploše ve výtvarných řadách a projektech.

Další úkoly ve vazbě na vlastní výtvarné činnosti studentů :
Náměty a variace.

Rozbory a zdůvodnění osobní výpovědi.

Rozvaha nad náměty osnov pro výtvarnou výchovu I.st.ZŠ.

Rozlišení kresby z představy, kresby motivované skutečností, studijní kresby, návrhové kresby.

Kresba a formát.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK