|
|
|
||
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.06.2008)
|
|
||
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.06.2008)
Cíl : Cílem tohoto oborového prosemináře je motivovat studenty ke zvýšenému zájmu o obor, položit základy k vytvoření poučeného náhledu na obecné nadčasové problémy teorie umění a estetiky a dalšího rozvoje oborového myšlení. V oblasti oborové terminologie přesvědčit studenty o nezbytnosti postupného budování funkčního slovníku učitele výtvarné výchovy, se zvláštním zřetelem na schopnost vyjádření výtvarného zážitku. |
|
||
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.06.2008)
1) KULKA, J. Psychologie umění. Praha: SPN, 1990. ISBN 80-04-23694-4. 2) ŠAMŠULA, P. Obrazárna v hlavě1,2. Výtvarná čítanka pro 2.- 5.roč. základní školy. Praha : SPL Práce ,1996. ISBN 80-208-0380-7. 3) BLÁHA,J.; SLAVÍK,J. Souřadnice výtvarného umění. Jinočany: H and H, 1992. ISBN nemá 4) WELTONOVÁ,J. Jak vnímat obrazy. Bratislava : Perfekt, 1995. ISBN 80-85261-81-2 5) BLÁHA,J.: Estetická výchova pro střední školy, 2. díl - Umění jako obraz doby. Praha : Scientia Medica, 2001. ISBN 80-85526-71-9
|
|
||
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.06.2008)
1) Pravidelná účast a aktivní práce v seminářích, 2) Splnění všech průběžně zadávaných úkolů 3) Úspěšné splnění požadavků testu, popř. zadané seminární práce
Ukončení: Z |
|
||
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.06.2008)
Klíčová slova: 1. Teorie Klíčová slova : Umělec, umělecké dílo, smysl a význam umění, umění jako výraz, komunikace, forma), jazyk, prostředek komunikace, malířství, sochařství, architektura, historie a historiografie umění, interpretace uměleckého díla 1. Teorie 1.1. Vztah umělec - umělecké dílo - skutečnost : subjektivní ( psychologické ) a objektivní (sociální) aspekty, které vstupují mezi umělce a skutečnost, umění jako výraz, komunikace, forma). 1.2. Umění jako ?jazyk", prostředek komunikace (umělecké dílo jako znakový systém formálně obsahových prvků, výrazové prostředky výtvarných druhů /malířství, sochařství, architektury/ jako "gramatika" výtvarného jazyka, tektonika a sémantika řeči umění). 1.3. Základní principy vývoje výtvarné kultury v konfrontaci s dalšími uměleckými druhy (zejména literaturou a hudbou). 1.4. Interpretace uměleckého díla a možnosti jejího zprostředkování ve výchovném procesu (fáze estetické interakce, sémantická, syntaktická, pragmatická úroveň zkoumání uměleckého díla atd.) 2. Praxe :2.1. Návštěva : Národní galerie - sbírka starého českého umění, Jiřský klášter. 2.2. Rozbor vybraných uměleckých děl jako aplikace znalostí a dovedností získaných v průběhu seminářů |