PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Předmatematická výchova IIb - OK0310917
Anglický název: Pre-mathematical education IIb
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2010
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Michaela Kaslová
Prerekvizity : OK0310817
Záměnnost : OK0310417
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (03.06.2009)
Vybudování nástrojů, kterých může učitel používat k rozvoji dítěte s respektováním jeho možností a s výhledem na požadavky současného pojetí matematiky v 1. ročníku základní školy. Absolvent musí být schopen analyzovat aktivity dítěte z pohledu schopností, které se ve hře rozvíjejí a které se uplatňují ve vyučování matematice na 1. stupni, pozorovat a rozebrat chování dítěte, vést samostatný experiment s dílčími diagnostickými aktivitami na základě stanovených cílů tvořivým způsobem stanovit možné strategie pro další rozvoj dítěte.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (03.06.2009)

Vytvoření funkčního zásobníku her k různým tématickým skupinám a skupinám schopností dítěte, které je třeba rozvíjet, skupinám znalostí a zkušeností, které je nutné budovat; rozvoj didaktického myšlení.

Koncepce vychází z nové úpravy plánu - semináře budou obohaceny o přímou práci s dětmi ve vybraných seminářích v přirozeném prostředí dětí (P 1,4,6).

Metody výuky -
Poslední úprava: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (03.06.2009)

Přednáška, na praxi spojení s dílnou.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: KASLOVA/PEDF.CUNI.CZ (27.05.2009)

ústní (2 otázky a analýza vybrané hry)

Sylabus -
Poslední úprava: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (03.06.2009)

Přednášky:

Výrok jako úplná informace, hodnocení pravdivosti nástroj hodnocení, sebehodnocení, poznání a podobně.

Tvorba výroků, druhy výroků a jejich uplatnění v komunikaci, v pravidlech her, v práci učitele, cesta k celé větě.

Substituce.

Význam negace, užití vylučovací metody.

Proces směřující k zobecnění, pravidelnosti, cesta k funkcím.

Od uvažování k usuzování.

Pojmotvorný proces číslo, číslo v různých rolích jako počet, velikost, adresa, jméno, veličina.

Číslo v různých pedagogických směrech, klady a úskalí, práce s problémovými dětmi.

Integrace dítěte z jinojazyčného prostředí.

Vyjadřování kvantity u dětí.

Porovnávání množství, počtu a čísel.

Číslo a číslice, cesta ke grafickému znaku v matematice.

Cesta ke slovním úlohám.

Cesta k metodám řešení (přiřazování a jeho druhy z pohledu obtížnosti pro dítě, třídění plné a redfukované, uspořádání a jeho druhy, porovnávání, určování počtu, strom třídění a strom řešení....).

Rozvoj alternativního myšlení, práce s možností, možné-jisté, prvky pravděpodobnosti ve hrách a v jazyce, aktivity založené na prvcích kombinatoriky.

Využití nových technologií, práce s dětmi se specifickými poruchami učení.

Způsoby vysvětlování, zjišťovací otázky, hádanky a jejich význam pro matematiku.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK