PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Úvod do studia matematiky II - OK0310247
Anglický název: Introduction to the study of mathematics II
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2010
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, KZ [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (999)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Vysvětlení: Rok1
Staré označení: ÚSMA
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Jaroslava Kloboučková
PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Učitelství > Matematika
Prerekvizity : OK0310031
Záměnnost : OK0610247
Je prerekvizitou pro: OK01310V03, OK01310V04, OK0310032, OK0310033
Je záměnnost pro: OK0610247
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. RNDr. Antonín Jančařík, Ph.D. (10.05.2007)
Cíl: Seznámit se základními pojmy, důležitými poznatky a podněty, které jsou charakteristické pro rozvoj aritmetiky a algebry. Nejdůležitější etapy vývoje matematiky využívat jako základ genetického principu při vyučování matematice (s ohledem na potřeby budoucích učitelů). Utvářet pozitivní klima a odbourávat nežádoucí bariéry, které ztěžují úspěšné řešení (přiměřeně obtížných) problémů elementární matematiky. Postupně utvářet dovednosti budoucích učitelů vybírat úlohy vhodné pro rozvoj myšlení a formulovat je srozumitelně pro žáky mladšího školního věku (pozorování dětí při řešení nestandardních úloh a reflexe pedagogických situací očima studentů). Obsah: Zápisy přirozených čísel a algoritmy základních početních operací z hlediska vývoje poznání, zlomky a zápisy kmenových zlomků, řešení úloh (zajímavých nejen z hlediska historie), různé metody jejich řešení (zjednodušování složitých úloh, modelování situací, experimentování, řešení výčtem všech možností, poznávání zákonitostí, zobecňování problémů, užívání tabulek a grafů).
Literatura
Poslední úprava: doc. RNDr. Antonín Jančařík, Ph.D. (10.05.2007)

Konforovič, A.G.: Významné matematické úlohy. SPN, Praha, 1989.

Opava, Z.: Matematika kolem nás. Albatros, Praha, 1989. (či jiná encyklopedie matematiky).

Perelman, J.I.:Zajímavá matematika. Mladá fronta. Praha 1952 (či nějaké netradiční úlohy).

Perelman, J.I.: Zajímavá algebra. SNTL. Praha 1985

Struik, D.J.: Dějiny Matematiky. Orbis Praha 1963 (či jiný přehled vývoje matematiky)

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. RNDr. Antonín Jančařík, Ph.D. (10.05.2007)

Ke klasifikovanému zápočtu bude nutné:

1. Úspěšně napsat test na konci semestru.

2. vytvořit již druhou databázi 50 úloh, z nichž 10 bude komentováno. Podmínky k vybíraným úlohám budou určeny na semináři.

3. Vyřešit dvě úlohy, které budou zadány v polovině semestru.

Sylabus
Poslední úprava: doc. RNDr. Antonín Jančařík, Ph.D. (10.05.2007)

Požadavky: Klasifikovaný zápočet - 80% účast na seminářích a splnění zápočtového testu,

zpracování seminární práce (řešení dvou problémových úloh s reflexí postupu),

doplnění vlastní databáze úloh (40 úloh dle vlastního výběru),

návrh a řešení 10 vlastních úloh navazujících na témata probíraná na přednášce.

Klasifikace: Podle aktivity ve cvičeních, výsledku testu a kvality seminární práce.

Stručná charakteristika kurzu:
Předmět má studenty seznámit se základními pojmy, důležitými objevy a podněty, které jsou charakteristické pro rozvoj aritmetiky, základy algebry a analýzy s ohledem na potřeby budoucích učitelů při výuce elementární matematiky na primárních školách.

Přednáška se zaměří nejen na historicky dochované způsoby zápisy čísel a jejich užití při řešení úloh. Bude odrážet nejdůležitější etapy vývoje matematiky jako základ genetického principu pro vyučování matematiky. Z tohoto pohledu s je důležitý přechod od konkrétních číselných údajů k pochopení podstaty problémů, jeho zobecnění a užívání symbolu (písmene) ve výrazu při zobecnění konkrétních obdobných situací. Možnost vymodelovat určitou situaci dvěma různými vede nejprve k chápaní rovnosti jako vztahu dvou číselných výrazů, ale slouží také k zachycená nutných podmínek a formulaci úloh vyjádřených rovnicí (většinou s jednou) neznámou a vrcholí poznáváním některých identit jako obecně platných vztahů zachycených rovnicí. Pro řešení rovnic nejsou na primárních školách až tak důležité mechanicky prováděné úpravy rovnic, ale především pochopení popisovaných procesů a odraz podstaty řešení rovnic založené na dosazování za proměnnou, systemizace výsledků (používání tabulek), heuristický přístup k problému a odhadování výsledků.

Ve cvičení bude kladen důraz na utváření pozitivního klimatu a odbourávání nežádoucích bariér, které ztěžují úspěšné řešení (přiměřeně obtížných) problémů elementární matematiky. Důraz bude kladen na pochopení podstaty a srozumitelnou formulaci zadaných problémů, modelování a experimentování jako základní metody důležité pro rozvoj myšlení pro rozvoj myšlení žáků mladšího školního věku.

Samostatná práce:

Přednáška bude v průběhu semestru doplňována souborem úloh a námětů pro samostatnou práci studentů k jednotlivým tématům probíraným na přednášce. Samostatná práce studentů by neměla směřovat jen k řešení konkrétních úloh, ale též k hledání různých metod řešení úloh s důrazem na chápání podstaty problému, jeho názornost a srozumitelnost argumentace. Měla by vrcholit v pokusech o vlastní formulaci podobných úloh pro žáky mladšího školního věku.

Obsah kurzu:

Číslo a číslice - netradiční úlohy spojené s přirozenými čísly, historicky dochované zápisy přirozených čísel v různých kulturách, modelování a popisy (určitého) stavu, evidování údajů (obrázky, schémata a užití symbolů), určování počtu v málopočetných konečných množinách, organizace dat a systemizace záznamů (tabulky a diagramy).

Pravidelnosti a chápání změn, popisy procesů -variace modelů - chápání pravidelností, experimentování s objekty a konstrukce analogických modelů,popisy změn slovem, sérií obrázků a zachycení podstaty změn posloupností vztahů, užití proměnné k popisu situací.

Generalizace modelů - užití symbolů a vyjadřování vztahu rovnosti výrazů jedné situace pomocí dvou různých modelů, užití neznámé pro popisy vztahů a dosazování do rovnice jako metoda pochopení podstaty a řešení rovnic žáky mladšího školního věku .

Celek a část - různé způsoby rozdělování celku, dělení na stejné části, historicky doložené zápisy zlomků, rovnost a ekvivalence zlomků, zlomek jako operátor a jeho osvobozování od konkrétních situací, racionální čísla jako obor reprezentovaný ekvivalentními zlomky.

Početní výkony s přirozenými čísly (principy sumy,inkluze a exkluze, užití schémat, specielně Vennovy a Carollovy diagramy ), modelování zlomků a znázornění základních početních operací se zlomky.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK