PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika matematiky I. - OK0310051
Anglický název: Didactics of mathematics I.
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (999)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Je zajišťováno předmětem: OKMN0M152A
Vysvětlení: Rok2
Staré označení: DIMA
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. RNDr. Milan Hejný, CSc.
doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Učitelství > Matematika
Neslučitelnost : O01210051
Prerekvizity : OK0610031, OK0610032, OK0610247, OK0610261
Záměnnost : O01210051
Je prerekvizitou pro: OK0310151, OK0610151
Je záměnnost pro: OK061051
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (16.02.2021)
Kurz je zaměřen na přípravu studentů na jejich vstup do učitelské praxe v oblasti vyučování matematiky. Studenti jsou seznámeni s teorii poznávání v aritmetice a didaktikou základních aritmetických operací.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (16.02.2021)

Otevřít studentům svět didaktiky matematiky v úzkém propojení na jejich osobní zkušenosti matematické i antropomatematické ve všech rolích, s nimiž má student zkušenost.

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (16.02.2021)

Materiály k předmětu jsou ukládány na společný sdílený prostor v Moodlu (viz Didaktika matematiky I od roku 2021). Výuka pravidelně probíhá na odkazu: https://meet.google.com/aim-gaav-cav

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (16.02.2021)

Základní literaturou je:

Hejný, M., Vyučování matematice orientované na budování schémat: aritmetiky 1. stupně, UK v Praze, PedF, 2014

Další doporučená literaturara:

- Hejný, M. Kuřina, F. Dítě, škola a matematika, Praha: Portál, 2009

- Hejný, M., Novotná, J., Stehlíková, N. Dvacet pět kapitol z diodaktiky matematiky, Praha, 2004, http://suma.jcmf.cz/materialy-pro-ucitele/knihy-ke-stazeni/  , http://mdisk.pedf.cuni.cz/SUMA/MaterialyKeStazeni/PublikaceKnihy/25KapitolZDM.pdf


- Tichá, M.: Jak žáci chápou slovní úlohy se zlomky. In (Eds.) M. Ausbergerová, J. Novotná: 6. setkání učitelů matematiky všech typů a stupňů škol. Plzeň, JČMF, 1998, s. 133-138.
- Hejný, M.: Záporná čísla. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(2. sv.) s. 327-342.
- Hejný, M.: Zlomky. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(2. sv.) s. 343-356.
- Kubínová, M.: Projekty ve vyučování matematice, cesta k tvořivosti a samostatnosti. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha 2002.

učebnice matematiky pro 1. stupeň ZŠ

Další aktuální literatura bude doporučována v seminářích a prostřednictvím kurzu v Moodlu.

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (16.02.2021)

Metody výuky jsou převážně formou interaktivní přednášky, samostudia a diskusí o nastudovaném obsahu.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (16.02.2021)

Požadavky pro splnění předmětu jsou prodiskutovány ve výuce.

 

Požadavky k zápočtu v letním semestru akademického roku 2020/2021

1. Aktivní účast ve výuce předpokládá znalost obsahu předešlých přednášek.
2. Tvorba materiálů ke každému probíranému tématu ve výuce, kde budou formulovány otázky či výzvy. Bude požadováno minimálně 9 zpracovaných výzev či otázek.
3. Založení portfolia.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (16.02.2021)

 

Obsah:
1. Vstup do didaktiky matematiky, vyučování orientované na budování schémat, edukační styly učitele

2. Teorie poznávání v aritmetice. Budování představ o čísle, percepce málopočetných množin.

3.  Rytmus. Sémantické modely čísla a sématické ukotvení čísla.

4. Aditivní operace. Paměťové počítání, singelton, písemné algoritmy.  Řešení a tvorba slovních úloh. Antisignál. Lokalita žákovy chyby.

5. Multiplikativní operace.

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK