PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Geometrie - OK0310033
Anglický název: Geometry
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2010
Semestr: oba
E-Kredity: 3
Rozsah, examinace: 00/0, Z+Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (999)
letní:neurčen / neurčen (999)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Vysvětlení: Rok2
Staré označení: GEOM
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Učitelství > Matematika
Prerekvizity : OK0310247
Záměnnost : OK0610033
Je prerekvizitou pro: OK0310261, OK01310V05, OK01310V06
Je záměnnost pro: OK0610033
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. RNDr. Antonín Jančařík, Ph.D. (10.05.2007)
Kurz geometrie je zaměřen na rozvoj kognitivních schopností, nikoliv na rozsah vědomostí. Tomuto cíli je plně podřízen obsah kurzu. Na základě experimentální činnosti jsou studenti vedeni k samostatnému objevování geometrických vztahů, upřesňování pojmů a rozvíjení geometrických představ. Některé mnohoúhelníky jsou poznávány a hlouběji studovány v prostředí čtverečkovaného papíru. Dále jsou studovány relační pojmy rovnoběžnost, kolmost, různoběžnost, shodnost (úseček, úhlů, útvarů), některá shodná zobrazení a míra geometrických útvarů. Nové poznatky jsou studovány i v jiných geometrických prostředích.
Literatura
Poslední úprava: doc. RNDr. Antonín Jančařík, Ph.D. (10.05.2007)

Hejný, M., Jirotková, D. (1999). Čtverečkovaný papír jako most mezi geometrií a aritmetikou. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.

Sylabus
Poslední úprava: doc. RNDr. Antonín Jančařík, Ph.D. (10.05.2007)
Požadavky k získání zápočtu:
aktivní účast na seminářích,

zisk alespoň 35 bodů celkem ze 2 písemných testů (max. 70 bodů),

vypracování a včasné odevzdání dvou povinných domácích úkolů (max. bodový zisk 15 bodů),

zisk alespoň 50 bodů

Zdroje bodů:
písemné práce - 75 b

domácí úkoly - 10 b

extra úkoly - neomezeně

Forma a obsah extra úkolů budou vymezeny na prvním semináři.

V případě, že student získá méně než 40 bodů celkem z písemných prací a bude mít splněny ostatní povinnosti k získání zápočtu, bude mu umožněno každou jednu písemnou práci jednou opravit. V tom případě se však ruší již získané body z předchozího pokusu. Náhradní termíny písemných prací se zásadně neudělují.

Termíny písemných prací jsou: 1. písemná práce 14.4.2004, 2. písemná práce 19.5.2005.

Zkouška: Každý student bude v průběhu semestru získávat body. Jestliže dosáhne minima potřebného k udělení zápočtu, má právo jít ke zkoušce. V případě, že dosáhne

  • 65 - 74 bodů, bude mu nabídnuta klasifikace dobře
  • 75 - 85 bodů, velmi dobře
  • 86 a více bodů, výborně

Tuto klasifikaci student může přijmout a nemusí jít k ústní zkoušce, nebo nemusí přijmout a musí jít k ústní zkoušce. U zkoušky si však již nelze známku, pokud již byla nabídnuta, zhoršit.

Obsah kurzu:
Studenti jsou vedeni k co nejsamostatnějšímu postupu, k samostatnému objevování myšlenek a nikoliv k jejich přejímání. Cílem kurzu je , aby posluchač rozuměl geometrickým pojmům a relacím, aby uměl formulovat objevené myšlenky, prověřovat je a argumentovat, aby si osvojil metody objevování geometrických vztahů, aby poznal některé možnosti vizualizace aritmetických pojmů.

V prostředí čtverečkovaného papíru budou poznávány geometrické rovinné útvary, budou popisovány pomocí jejich průvodních jevů, budou zkoumány i jejich metrické vlastnosti jako délky úseček, obsahy rovinných útvarů, velikosti úhlů. Vyjadřování vzájemné polohy bodů pomocí #cestování" na čtverečkovaném papíru položí základy vektorové algebry a umožní též formulovat úlohy kombinatorického charakteru. Bude podrobně probrána metoda postupného uvolňování konstanty jako jedna z nejpoužitelnějších metod při objevování nejen geometrických vztahů. Využije se i k odhalení Pickovy formule i Pythagorovy věty.

Celý semestr bude provázet v různých modifikacích i didaktická matematická hra SOVA, která povede i k poznávání 3-D útvarů.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK