PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Kurikulum a učebnice - OK0233V03
Anglický název: Curriculum and Textbooks
Zajišťuje: Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (25)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: RNDr. Dominik Dvořák, Ph.D.
Třída: Volitelné předměty pro KS
Kategorizace předmětu: Učitelství > Pedagogika
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: DVORD4AP (25.04.2012)
Kurikulární problematika zažila v posledních letech svých "pět minut slávy" v době, kdy školy tvořily své vzdělávací programy. Mohlo by se zdát, že nyní je již "hotovo". Otázka "co má být obsahem vzdělávání", však zůstává trvalou výzvou pro každého přemýšlivého učitele i rodiče. Školní vzdělávací programy bude třeba pravidelně revidovat a upravovat, je nutné vytvářet individuální plány pro děti nadané nebo s postižením. Kurz si klade za cíl naučit své posluchače "číst" kurikulum v jeho různých podobách - nejen znát oficiální dokumenty, ale také rozumět skrytému a často nezamýšlenému poselství školy. To je předpokladem pro schopnost kurikulum měnit. Absolvent kurzu by měl být schopen kriticky porozumět kurikulu svého aprobačního předmětu nebo svého stupně školy a provádět v něm úpravy vzhledem k individuálním potřebám svých žáků. Druhá část kurzu se věnuje učebnicím a vybraným multimediálním učebním prostředkům. Součástí výuky předmětu jsou praktické činnosti zaměřené na analýzu českých i zahraničních kurikul a učebnic.
Cíl předmětu
Poslední úprava: DVORD4AP (25.04.2012)

Absolvent znát vývoj, který vedl k současné podobě vzdělávacích programů a jiných kurikulárních dokumentů v České republice a vybraných vyspělých zemích. Kriticky posuzuje národní a školní kurikula i učebnice, navrhuje popř. upravuje obsah vzdělávání vzhledem k individuálním potřebám svých žáků.

Literatura
Poslední úprava: DVORD4AP (25.04.2012)

BERTRAND, Y.: Soudobé teorie vzdělávání. Praha, Portál 1998.

KNECHT, P., JANÍK, T. Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2008.

MAŇÁK, J., JANÍK, T., ŠVEC, V.: Kurikulum v současné škole. Brno : Paido, 2008.

JANÍK, T., MAŇÁK, J., KNECHT, P.: Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno : Paido, 2009.

PASCH, M., a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 1998.

POSNER, G. J. Analyzing the Curriculum. New York : McGraw-Hill 1992.

PRŮCHA, J. In: Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997, 2002.

PRŮCHA, J. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média. Brno : Paido 1998.

WALTEROVÁ, E. Kurikulum : Proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Brno : CDVU 1994. 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: DVORD4AP (25.04.2012)

Pro absolvování předmětu je nutná účast na blokově organizované výuce (obvykle 1 blok v délce 8 hodin) a odevzdání dvou úkolů: 1. diagnotika žákovských pojetí vybraného tématu; 2. návrh tematického celku na dané téma.

Sylabus
Poslední úprava: DVORD4AP (25.04.2012)
1. Základní pojmy a problémy. Vzdělávací programy a kurikulární rámce. Různé typologie vzdělávacích programů. Od kurikulárního hnutí ke kurikulárním studiím současnosti. Rekonceptualizace kurikulárního myšlení - sociální, politické a mocenské aspekty kurikula. Vlivné vzdělávací programy v zahraničí.

 2. Nedávná minulost a současnost VP v ČR. Od Nové koncepce přes Obecnou školu až k RVP ZV a standardům. Inovativní programy - Zdravá škola, začít spolu.

 3. Základní dilemata: materiální a formální teorie vzdělávání - klíčové kompetence vs. znalosti, předmětové kurikulum vs. integrované kurikulum

 4. Metody výzkumu a hodnocení vzdělávacích programů. Deliberativní analýza. Obsahová analýza. DBR.

 5. Psychologické zdroje kurikula - kurikula behavioristická a kognitivistická. Technologické teorie kurikula - Instructional design (ID). Teorie didaktických cílů. Teorie konceptuální změny. Mikro- a makroúroveň projektování.

 6. Mikroúroveň: didaktická transformace/ rekonstrukce.

 7. Implementace vzdělávacích programů. Zamýšlené, realizované a osvojené kurikulum. Skryté kurikulum. Nulové kurikulum. Kurikulum a menšiny.

 8. Extra-kurikulární aktivity. Kurikulum rodiny.

 9. Decentralizace - škola jako úroveň plánování kurikula. Školní vzdělávací programy českých škol. Tvorba, revize, hodnocení ŠVP.  Třída a žák jako úroveň tvorby vzdělávacího programu. Třída jako úroveň tvorby VP. Podíl žáků na tvorbě VP.

10. Modifikace kurikula pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Individuální vzdělávací programy. Vybrané problémy tvorby VP v jednotlivých kurikulárních oblastech.

 11. Učebnice: Teorie, tvorba a hodnocení. Výběr a užívání učebnic ve škole.

 12. Multimédium jako kurikulární projekt. Vzdělávací programy pro e-learning.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK