PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Výchova ke zdravému životnímu stylu ve výuce žáků se specifickými vzdělávacími potřebami - OK0218V440
Anglický název: Education towards healthy lifestyle for pupils with special educational needs
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Eva Marádová, CSc.
Třída: Volitelné předměty pro KS
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (24.06.2015)
Předmět poskytuje prostor pro praktické využití didaktických dovedností studentů speciální pedagogiky při tvorbě programů zaměřených na podporu zdraví žáků se specifickými vzdělávacími potřebami. Předloženy jsou konkrétní náměty pro zařazování učiva z oblasti "Člověk a zdraví" do výuky (správná výživa, prevence závislostního chování, poskytování první pomoci), postupy při tvorbě školních projektů podporujících zdraví, vč. programů prevence rizikových projevů chování žáků.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (24.06.2015)

Cílem předmětu je umožnit studentům speciální pedagogiky získat hlubší vhled do teoretických základů didaktického zpracování problematiky výchovy ke zdravému životnímu stylu v zaměření na žáky se specifickými vzdělávacími potřebami a rozvíjet jejich dovednosti realizovat výchovu ke zdraví.

Literatura
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (24.06.2015)

FIALOVÁ, L., FLEMR, L., MARÁDOVÁ, E., MUŽÍK, V. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Praha: Karolinum, 2014. ISBN  978-80-246-2885-1

FRAŇKOVÁ, S., DVOŘÁKOVÁ, V. Psychologie výživy a sociální aspekty jídla. Praha: Karolinum, 2003

HAVLÍNOVÁ, M. aj. Program podpory zdraví ve škole: rukověť projektu Zdravá škola. Praha: Portál, 1998.

HOLČÍK, J. Zdravotní gramotnost a její role v péči o zdraví. Brno: MSD, 2009. ISBN 978-80-7392-089-0

MARÁDOVÁ, E. Školní vzdělávací program. Výchova ke zdraví. Praha: Fortuna, 2006.

MARÁDOVÁ, E. Vybrané kapitoly z didaktiky výchovy ke zdraví. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2014.

MARÁDOVÁ, E. Zdravý životní styl I a II. (učebnice pro ZŠ) Praha: Fortuna, 1998. 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (09.02.2016)

Požadavky k zápočtu:

  • zpracování seminárního úkolu - odevzdání prostřednictvím Moodle
  • aktivní účast ve výukových blocích, prezentace seminárního úkolu
Sylabus -
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (09.02.2016)
  • Determinanty zdraví a možnosti jejich ovlivňování.
  • Zdravotní gramotnost a její role v péči o zdraví, rozvojové priority.
  • Způsoby výchovy ke zdravému životnímu stylu, které respektují zdraví jako stav fyzické, psychické a sociální pohody. Základy psychohygieny.
  • Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v kurikulárních dokumentech a možnosti implementace cílů výchovy ke zdraví v procesu vzdělávání.
  • Cíle a obsah výchovy ke zdraví ve vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami, holistický přístup ke zdraví.
  • Strategie a školní programy prevence rizikových projevů chování žáků
  • Úloha motivace ve výchově ke zdraví, aktivizace učení žáků.
  • Formy a metody výchovy ke zdravému životnímu stylu (výchova ke správné výživě, pohyb a relaxace, prevence rizikového chování, ochrana za mimořádných událostí a laická první pomoc aj.)
  • Aktuální problémy výchovy k partnerství a rodičovství  
  • Škola podporující zdraví - komplexní program rozvíjení zdravotní gramotnosti
  • Projekty podpory zdraví ve školách (příprava, realizace, hodnocení) - hospitace, asistentská praxe
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK