PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
SpPg znevýh. člov. se SPU - OK0218218
Anglický název: Special Education - Individuals with Specific Learning Disabilities
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: zimní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Je zajišťováno předmětem: OKBS1S130A
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D.
Prerekvizity : OK0218099, OK0218117
Záměnnost : OBSP18218, OBSP18735
Je prerekvizitou pro: OK0218217
Je záměnnost pro: OBSP18735
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (01.03.2018)


BLAŽKOVÁ, R., MATOUŠKOVÁ, K., VAŇUROVÁ, M., BLAŽEK, M. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno : Paido 2000. ISBN 80-85931-89-3.

JUCOVIČOVÁ, Drahomíra. Reedukace specifických poruch učení u dětí. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0645-3.
JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Metody reedukace specifických poruch učení – dyslexie. Praha: D + H, ISBN 978-80-903869-7-6
JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Specifické poruchy učení na 2. stupni základních škol (i pro SŠ). Praha: D + H, ISBN 978-80-903579-7-6
JOŠT, J. Čtení a dyslexie. Praha: GradaPublishing, a.s., 2011, ISBN 978-80-247-3030-1
KREJČOVÁ, Lenka, Zuzana BODNÁROVÁ, Kamila ŠEMBEROVÁ a Kamila BALHAROVÁ. Specifické poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie. 2., aktualizované vydání. Brno: Edika, 2018. Rádce pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-1219-3.
MATĚJČEK, Z. (1995) Dyslexie - specifické poruchy učení. 3.vyd. Praha : Jinočany H&H. ISBN 80-85787-27-X.
NOVÁK, J. (2004) Dyskalkulie. Havlíčkův Brod: Tobiáš. ISBN 80-7311-029-6.
 POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2010, ISBN 978-80-7367-817-3
POKORNÁ, V. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-931-6
Sindelarova, B. Předcházíme poruchám učení. Praha: Portál, 2013, ISBN 978-80-262-0405-3
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Vyd. 12. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0875-4.
Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (17.10.2017)

Etiologie specifických poruch učení

Deficity dílčích funkcí (zrakové vnímání, sluchové vnímání, prostorová orientace, intermodalita, serialita)

Dyslexie - diagnostika, reedukace

Dysgrafie - diagnostika, reedukace

Dysortografie - diagnostika, reedukace

Dyskalkulie - diagnostika, reedukace

Specifické poruchy chování - ADHD, ADD - diagnostika a intervence (Funkční analýza chování aj.)

Individuální vzdělávací plán pro žáky s SPU (vhodná opatření)

Nespecifické obtíže spojené s osvojováním školních dovedností

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (17.10.2017)

Tvorba reedukační pomůcky

Písmený návrh doporučení pro reedukaci a podpůrná opatření ve vzdělávání žáka s vybranou SPU na základě kazuistiky.

Počet možností pro získání zápočtu: 2

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK