PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
SpPg znevýh. člov. s TP II. - OK0218212
Anglický název: Special Education - Individuals with Physical Handicap II
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Prerekvizity : OK0218112, OK0218115
Záměnnost : OBSP18212, OBSP18715
Je prerekvizitou pro: OK0218290, OK0218511
Je záměnnost pro: OBSP18715
Anotace
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (30.01.2018)
Témata: Kurz přináší prohloubení znalostí absolventů Sppg zn.člověka s TP I. ( problematiky vrozených vývojových vad a jejich edukačních a psychosociálních důsledků)a výklad nových témat: 1. Těžké tělesné postižení - komunikace, facilitace ( vznik a definice těžkého tělesného postižení, bazální stimulace v práci somatopedů, progresivní invalidizující onemocnění) 2. Spec.pedagogická práce s klienty po poranění mozku, (rehabilitace, práce s rodinou, apalický stav, edukační důsledky). 3. Záchvatové stavy dětí, žáků a dospělých v somatopedii. 4. Zdravotní znevýhodnění v SPPG- typologie funkčních poruch a jejich psychosociálních důsledků ( epilepsie, diabetes mellitus,roztroušená skleroza, záchvatové stavy jiné etiologie, bolest, dietetická opatření, režimová opatření, rodina s nemocným členem, zdravotní znevýhodnění ve škole)
Literatura
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (31.01.2018)

 

ČADOVÁ a kol. Metodika práce se žákem s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním. Olomouc: Univerzita Palackého, pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-244-3308-0

HÁJKOVÁ, V.(ed.) Bazální stimulace, aktivace a komunikace žáků s kombinovaným postižením. Praha: EPOCHA, 2010

OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D.: Somatopedie. Paido: Brno, 2007. ISBN 978-80-7315-137-9

SOLÁROVÁ K.S. Analýza speciálně pedagogických a speciálně andragogických přístupů k terapii osob s neurologickým

onemocněním v seniorském věku. Brno: MUNI Press,2010, ISBN 978-80-210-5287-1

VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 2006, ISBN 80-7315-134-0

Sylabus
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (30.01.2018)

Rozpis témat výuky:

Zdravotní znevýhodnění v SPPG – typologie, edukační a socializační důsledky;

Problematika života osob s vrozenou vývojovou vadou

Systémová onemocnění kostí, poruchy růstu, socializační důsledky

Záchvatová onemocnění v somatopedii, typologie, edukační a socializační důsledky

Těžké tělesné postižení - komunikace, facilitace ( vznik a definice těžkého tělesného postižení,  ukázky bazální stimulace)

 Student se aktivně zapojí do diskuse témat, bude vyhledávat informační zdroje k problematikám a studovat materiály průběžně poskytované vyučujícím. 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (30.01.2018)

Kurz je ukončen písemnou zkouškou, student musí splnit test na 85%. 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK