PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
SpPg znevýh. člov. s ŘP I. - OK0218114
Anglický název: Special Education - Individuals with Speech Disorder I
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Prerekvizity : OK0218099
Záměnnost : OBSP18114, OBSP18707
Je prerekvizitou pro: OK0218214
Je záměnnost pro: OBSP18707
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (02.02.2020)
Základní terminologie logopedická: řeč, jazyk, mluva, komunikace, sdělovací proces, poruchy sdělovacího procesu.Verbální a nonverbální komunikace, jejich společenská funkce. Logopedie jako vědní obor a jeho postavení v systému věd. Mezioborové vztahy logopedie a medicínských disciplín, speciálně pedagogických disciplín, psychologických disciplín, jazykovědy, technických věd. Význam logopedie. Metody a prostředky logopedie. Logopedická prevence. Historický vývoj péče o osoby s logopedickými vadami - poruchami sdělovacího procesu ve světě a u nás. Organizace logopedické péče v současnosti. Součástí výuky předmětu je Program řízené reflexe pro speciální pedagogy.
Literatura -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (03.02.2020)

DVOŘÁK, J. 2007. Logopedický slovník. 3., upr. a rozš. vyd. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum, 2007.

KLENKOVÁ, J., BOČKOVÁ, B., BYTEŠNÍKOVÁ, I. Kaitoly pro studenty logopedie. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-229-1.

KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9.

KLENKOVÁ, J. Poruchy komunikačních schopností. In VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Brno : Paido, 1998, s. 36-44. ISBN 80-85931-51-6.

LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 1998. 

LEJSKA, M. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003. 

PRŮCHA, J. Dětská řeč a komunikace. Poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada, 2011.

VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie dětství a dospívání. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2012.

 - další literatura bude zadána na přednáškách

Sylabus -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (02.02.2020)

 

Komunikace, komunikační kompetence,vědní obor, zabývající se patologí v komunikačním procesu, historie oboru logopedie, předmět vědního oboru. Znalosti z oblasti pojmů řeč, jazyk, narušená komunikační schopnost. Systém logopedické intervence v České republice a ve světě. Ontogeneze řeči, patologie ve vývoji řeči, narušený vývoj řeči, vývoj řeči opožděný, vývoj řeči u jedinců s mentálním postižením, specificky narušený vývoj řeči. Fonetiké a fonologické poruchy, možné přístupy k dětem s obtížemi ve vývoji artikuace.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (02.02.2020)

 Splnění vědomostního testu,  podmínkou splnění je 75% správných odpovědí.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK