PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
SpPg znevýh. člov. s TP I. - OK0218112
Anglický název: Special Education - Individuals with Physical Handicap I
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017
Semestr: zimní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Korekvizity : OK0218099
Záměnnost : OBSP18112, OBSP18705
Je korekvizitou pro: OK0218099
Je prerekvizitou pro: OK0218212
Je záměnnost pro: OBSP18705
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (10.05.2007)
Definice somatopedie jako vědního oboru a místo somatopedie v systému speciální pedagiky. Tělo a tělesné schéma: nazírání na hodnotu lidského těla , hodnota mobility z vývojového hlediska, psychologický obraz vlastního těla, bio-psychosociální jednota člověka. Motorika, motorické funkce,centrální mechanismy řízení lidské motoriky a charakteristiky hybného systému. Pohybově invalidizující vady, jejich rozčlenění, charakteristiky, edukační důsledky. Invalidita a zdraví podle WHO.Neurofyziologicky podmíněná podpora ontogenetického vývoje - základní a podpůrné rehabilitační metody (Bobath koncept, Vojtova metoda, Petö terapie a další). Součástí výuky předmětu je Program řízené reflexe pro speciální pedagogy.
Literatura
Poslední úprava: HAJKOVAV/PEDF.CUNI.CZ (26.09.2010)

HÁJKOVÁ, V. Teoretická východiska k osobám s tělesným postižením. In HOUSAROVÁ, B. a kol. Speciálněpedagogická čítanka. Praha: PedF UK, 2003. ISBN 80-7290-109-5.

HÁJKOVÁ,V. Podpora speciálních vzdělávacích potřeb žáků se zdravotním znevýhodněním. PedF UK, Praha, 2008.

MATĚJČEK, Z. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Jinočany: H&H, 2001.

OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D.: Somatopedie. Paido: Brno, 2007.

RENOTIÉROVÁ, M. Somatopedické minimum. Olomouc : Pedagogická fakulta Univerzity Palackého, 2003. ISBN 80-244-0532-6.

TROJAN,S.,DRUGA,R.,PFEIFFER, J, VOTAVA,J: Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky člověka - třetí, přepracované a doplněné vydání, Praha: Grada, 2001, ISBN 80-247-1296-2

VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 2006

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (10.05.2007)
Úkoly k samostudiu:
Jaké omezení vyplývá z tělesného postižení pro každodenní život jedince?

Charakterizujte systém péče o osoby s tělesným postižením v ČR.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK