PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
School assessment - OINZ1Z021B
Anglický název: School assessment
Zajišťuje: Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Garant: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
PhDr. Karel Starý, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)
Cílem předmětu je zvýšit informovanost studentů o způsobech hodnocení v současné české škole a motivovat je k používání široké škály metod hodnocení podporujících kvalitu výuky. Předmět zorientuje studenty v aktuálních zahraničních i domácích trendech hodnocení žáků, ve srovnávacím kontextu poukáže na hlavní cesty rozvoje školního hodnocení, zejména v oblasti formativního hodnocení, a na možnosti jejich využití při zvyšování kvality vlastní výuky. Teoretický rámec bude doplněn o konkrétní náměty, jak teoretické poznatky převést do každodenní praxe. Propojení teorie s praxí pomocí konkrétních autentických příkladů získaných v rámci výzkumu na českých školách (didaktické materiály, videa apod.) má za cíl inspirovat studenty v jejich každodenní pedagogické činnosti, podnítit jejich zájem o učitelskou profesi a přispět ke zkvalitnění výuky. Témata: 1. Školní hodnocení žáků (aktéři, typy, …) a koncepce vzdělávání (pojetí výuky); 2. Funkce školního hodnocení (v dichotomickém pojetí); 3. Formativní hodnocení – definice, charakteristika, metody, techniky a nástroje; 4. Komunikace ve formativním hodnocení – s důrazem na respektující komunikaci; 5. Zjišťování aktuálního stavu porozumění žáků; 6. Popisný jazyk zpětné vazby, práce s chybou; 7. Stanovování vzdělávacích cílů; 8. Kriteriální hodnocení; 9. Sebehodnocení; 10. Vrstevnické hodnocení; 11. Žáci poskytují zpětnou vazbu učiteli; 12. Předpoklady a doporučení úspěšného zavedení prvků formativního hodnocení do výuky, změna pojetí pohledu na školní hodnocení
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)

STARÝ, Karel a Veronika LAUFKOVÁ. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1001-6.

WILIAM, Dylan a Siobhán LEAHY. Zavádění formativního hodnocení: praktické techniky pro základní a střední školy. Druhé revidované vydání. Praha: ve spolupráci s nakladatelstvím Martina Romana a projektem Čtení pomáhá vydala EDUkační LABoratoř, [2016]. ISBN 978-80-906082-7-6. Přílohy online: https://www.edukacnilaborator.cz/projekty/zavadeni-formativniho-hodnoceni

SLAVÍK, Jan. Hodnocení v současné škole: východiska a nové metody pro praxi. Praha: Portál, 1999. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 80-7178-262-9.

KOŠŤÁLOVÁ, Hana, Šárka MIKOVÁ a Jiřina STANG. Školní hodnocení žáků a studentů: se zaměřením na slovní hodnocení. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0220-2.

KOŠŤÁLOVÁ, Hana a Jana STRAKOVÁ. Hodnocení: důvěra, dialog, růst. Praha: SKAV, 2008. ISBN 978-80-254-2417-9. Online: http://www.skav.cz/wp-content/uploads/2012/01/skav_hodnoceni_web08.pdf

KOLÁŘ, Zdeněk a Renata ŠIKULOVÁ. Hodnocení žáků. 2., dopl. vyd. Praha: Grada, 2009. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2834-6.

HANSEN ČECHOVÁ, Barbara. Nápady pro rozvoj a hodnocení klíčových kompetencí žáků. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-388-8.

CHVÁL, Martin, PROCHÁZKOVÁ, Ivana a Jana STRAKOVÁ. Hodnocení výsledků vzdělávání didaktickými testy. Praha: ČŠI, 2015. ISBN 978-80-905632-9-2. Online: http://www.csicr.cz/cz/Aktuality/Hodnoceni-vysledku-vzdelavani-didaktickymi-testy

KOPŘIVA, Pavel a kol. Respektovat a být respektován. 3. vyd. Kroměříž: Spirála, 2008. ISBN 978-80-904030-0-0.

GORDON, Thomas. Škola bez poražených: praktická příručka efektivní komunikace mezi učitelem a žákem. Přeložil Julie ŽEMLOVÁ. Praha: Malvern, 2015. ISBN 978-80-7530-006-5.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)

Docházka

Plnění dílčích úkolů k jednotlivým tématům

Práce dle zadaných pokynů a její obhajoba

Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)

Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7744, heslo: ŠHFOHO

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK