PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Kognitivní psychologie pro školní učení - OINZ1Q019B
Anglický název: Cognitive Psychology in School Learning
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Garant: PhDr. Anna Páchová, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)
Cílem kurzu je seznámení se se základními poznatky kognitivní psychologie, které mají přímý vztah ke školnímu učení. Kognitivní psychologie se zabývá tím, jak lidé zpracovávají informace – tedy jak je vnímají, jak si je zapamatovávají, jak se je učí a jak o nich přemýšlejí. Je to tedy obor, který má na jedné straně velmi blízko k pedagogice a na straně druhé k oblasti neurověd. V tomto poli se budeme v rámci kurzu pohybovat. Studující tedy získají představu o oboru kognitivní psychologie a o tom, jak z něho mohou těžit ve svých školních praxích. V některých oblastech bude kurz navazovat na témata vyučovaná v předmětu Základy psychologie, který patří k povinným předmětům bakalářského studia. Zde budou tato témata blíže rozpracována z kognitivně psychologické a neuropsychologické perspektivy a vztažena k potřebám studentů učitelství. V úvodu kurzu budou probrány předmět a cíle kognitivní psychologie. Zaměříme se rovněž na způsob spolupráce s dalšími vědními obory, včetně rizika možných desinterpretací, které tato spolupráce může přinášet. Dále se budeme postupně zabývat jednotlivými kognitivně psychologickými tématy a přesevším pak jejich vztahem ke školní praxi: 1. vnímání a pozornost 2. paměť 3. myšlení 4. jazyk a řeč V každé z těchto částí se vždy rovněž zaměříme na možné poruchy a oslabení se kterými se nejčastěji setkáváme ve školním prostředí. V rámci celého kurzu bude kladen důraz na samostatné kritické myšlení studentů. Výstupem z kurzu bude didaktický test a seminární práce, ve které student představí a následně kriticky zhodnotí vybranou kognitivně psychologickou či neuropsychologickou studii zaměřenou na oblast vzdělávání.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)

BLAKEMORE, S. J., & FRITH, U. The learning brain: Lessons for education. Blackwell publishing, 2005.

DAMON, W. LERNER, R. M. (Eds.) Handbook of child psychology. Vol. 1–4. (6. vydání) Hoboken: Wiley & Sons, 2006.

INHELDER, B., & PIAGET, J. The growth of logical thinking from childhood to adolescence. Psychology Press, 1958. 
Sternberg, R. J. Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2002.

STRAKA, O., CÍGLER, H., & JABŮREK, M. Matematické nadání z pohledu neuropsychologie a kognitivní psychologie. Pedagogika, 3, 327-358, 2014.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)

Didaktický test, seminární práce. 

Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7850

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK