PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Causes, symptoms and prevention of risky behavior - OINZ1Q014B
Anglický název: Causes, symptoms and prevention of risky behavior
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Garant: PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)
Cílem kurzu je podpora rozvoje odborných kompetencí, znalostí, dovedností budoucích pedagogů v oblasti specifické školské primární prevence rizikového chování tak, aby je studenti mohli efektivně využít při své následné pedagogické práci s jednotlivci I se školní třídou. Účastníci kurzu budou umět identifikovat příčiny i hlavní projevy jednotlivých oblastí rizikového chování, dokáží navrhnout preventivní opatření v oblasti podpory minimalizace projevů rizikového chování, budou se orinetovat v efektivních preventivních programech rizikového chování, udělají si přehled I o možnostech externí spolupráce . 1. Úvod do problematiky - rizikové a problémové chování v kontextu pedagogické práce. 2. Definování základních pojmů v oblasti rizikového chování 3. Mutlifaktoriální etiologie rizikového chování - systemický přístup 4. Reflexe příčin a dopadů rizikového chování žáků a studentů - rizikové a protektivní faktory 5. Představení hlavních oblastí rizikového chování v kontextu školy a jejich projevy 6. Prevence rizikového chování a její formy, úrovně 7. Efektivita primární prevence, evaluace preventivních programů 8. Legislativní podpora v oblasti rizikového chování 9. Možnosti i limity intervence pedagoga v oblasti řešení projevů rizikového chování 10. Spolupráce školy se sítí dalších organizací - státního i neziskového sektoru 11. Příklady dobré praxe v oblasti prevence rizikového chování 12. Diskuze, dotazy, modelové situace
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)

BENDL, S., HANUŠOVÁ, J., & LINKOVÁ, M. Žák s problémovým chováním: cesta institucionální pomoci. Praha: Triton, 2016.
BLINKA, L. Online závislosti: jednání jako droga?: online hry, sex a sociální sítě: diagnostika závislosti na internetu: prevence a léčba. Praha: Grada, 2015.
KALINA, K. a kol. Klinická adiktologie. Praha: Grada, 2015.
KALINA, K. Psychoterapeutické systémy a jejich uplatnění v adiktologii. Praha: Grada Publishing, 2013.
MARTÍNEK, Z. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada, 2009.
MILLEROVÁ, G. Adiktologické poradenství. Praha: Galén, 2011.
MIOVSKÝ, M., SKÁCELOVÁ, L., ZAPLETALOVÁ, J., NOVÁK, P., BARTÁK, M., BÁRTÍK, P., et al. Prevence rizikového chování ve školství (Druhé, přepracované a doplněné vydání). Praha: Klinika adiktologie 1. LF UK v Praze a VFN v Praze, 2015.
Soukup, J. Motivační rozhovory v praxi. Praha: Portál, 2014.
TITMANOVÁ, M. Prevence rizikového chování: praktická příručka pro práci se třídou. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019.
VANÍČKOVÁ, E. Zdravotně rizikové chování mládeže v Česku. Informace České Geografické Společnosti, 35(1), 60-63, 2016.
ŽENATOVÁ, Z. Vztahy a nástrahy ve školní třídě. Praha: RAABE, 2018.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)

Písemný test.

Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)

kury Moodle - https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=7849

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK