PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Motivace ve škole - OINZ1Q012B
Anglický název: Motivation in School
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Garant: doc. PhDr. Isabella Pavelková, CSc.
PhDr. Radka High, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)
Kurz je zaměřen na pomoc studentům při nastolování komplexnějších výkladových schémat, která jim umožní zvýšit srozumitelnost motivační problematiky ve škole. Cílem je inspirovat studenty konkrétními ukázkami metod, postupů, případně intervenčních zásahů k promyšlené práci s motivací žáků. 1. Motivace žáků k učení – vymezení teoretických pozic. 2. Motivace učební činnosti – struktura žákovské motivace. 3. Kognitivní motivační procesy. 4. Interakce mezi učitelem a žákem a její motivační dopady. 5. Rozvoj motivace žáků aktualizací vybraných potřeb. 6. Motivace a vůle. 7. Žákovská nemotivovanost a motivační vlivy převážně snižující školní výkon (nuda a strach ve škole), copingové strategie zvládání nudy a strachu. 8. Perspektivní orientace žáka a motivace. 9. Diagnostika motivace. 10. Autodiagnostické postupy učitele v oblasti motivace.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)

HRABAL, V., MAN, F., PAVELKOVÁ, I. Psychologické otázky motivace ve škole. Praha: SPN, 1984, 1989.

STUCHLÍKOVÁ, I. Motivace a osobnost. In. M. Blatný a kol.: Psychologie osobnosti. Praha Grada, 2010, s. 137-166.

NAKONEČNÝ, M. Motivace lidského chován. Praha: Academia 1996.

PAVELKOVÁ, I. Motivace žáků k učení. Perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha: PedF UK, 2002.

HECKHAUSEN, H. Motivation and action. Berlin: Springer, 1991.

RHEINBERG, F. Motivation (2,3 Aufl.). Stuttgart: Kohlhammer, 1997, 2000.

HRABAL, V., PAVELKOVÁ, I. Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2010.

Vybrané časopisecké studie – bude upřesněno v semináři.

Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)

Metody podpory distančního studia

Studenti připraví podklad pro analýzu motivační situaci ve škole (téma: nezájem o vyučování, motivační konflikt, prožitky nudy a strachu ve škole). Prokáží, že umí pracovat s diagnostickými metodami v oblasti motivace včetně adekvátní interpretace výsledků.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)

Pro udělení zápočtu musí student úspěšně splnit vědomostní test.

Další podmínky zakončení předmětu: povinná docházka na seminář; splnění zadaných úkolů.

Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)

Odkaz na studijní opory: https://drive.google.com/open?id=1CQYPGpqugOjth1P6zlZ_mHCE32hwmYKhleLcKhL_lms

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK