PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Self-education for Teachers - OINZ1P024B
Anglický název: Self-upbringing for Teachers
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Garant: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)
Předmět představuje studujícím význam a nejdůležitější metody sebepoznávání, sebeřízení a sebevýchovy. Důraz je kladen na praktické využití těchto metod v osobnostním i profesním rozvoji učitele. Předmět má prožitkový charakter a jeho součástí je též uvedení do metody Schultzova autogenního tréninku (základní stupeň). Cílem předmětu je motivovat studující k systematickému a reflektovanému využívání sebevýchovy v osobním i profesním životě. 1. Význam sebepoznávání a sebevýchovy pro učitele. 2. Filozofické a etické aspekty sebevýchovy. 3. Psychosociální a spirituální aspekty sebevýchovy. 4. Pedagogické aspekty sebevýchovy. 5. Cíle sebevýchovy, účelnost a smysluplnost lidských činností. 6. Metody a techniky sebepoznávání. 7. Kritéria (duševního) zdraví a známky růstu duševní rovnováhy. 8. Autoregulace pozornosti, myšlenek, emocí a představ. 9. Metody psychogenního a nepsychogenního přeladění, principy relaxace a koncentrace. 10. Metoda Schultzova autogenního tréninku (základní stupeň).
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)

BEDRNOVÁ, E., PAUKNEROVÁ, D. a kol. (2015). Management osobního rozvoje: Duševní hygiena, sebeřízení, efektivní životní styl. Praha: Management Press.

HAŠTO, J. (2004). Autogenní trénink. Praha: Triton.

KŘIVOHLAVÝ, J. (2012). Optimismus, pesimismus a prevence deprese. Praha: Grada Publishing.

KŘIVOHLAVÝ, J. (2006). Psychologie smysluplnosti existence. Praha: Grada Publishing.

KUNEŠ, D. (2009). Sebepoznání. Praha: Portál.

NEŠPOR, K. (2015). Duševní pružnost v každodenním životě. Praha: Portál.

PLAMÍNEK, J. (2013). Sebepoznání, sebeřízení a stres. Praha: Grada Publishing.

ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, M. (2017). Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny pro učitele. Praha: Grada Publishing.

VÍCHOVÁ, V. (2016). Autogenní trénink a autogenní terapie. Praha: Portál.

Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)

On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8008

Heslo pro hosty: akredkpg19

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK