PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Selected Representants of Educational Thinking - OINZ1P009B
Anglický název: Selected Representants of Educational Thinking
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Garant: doc. PhDr. Jiří Prokop, Ph.D.
PhDr. Ivo Syřiště, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)
Předmět poskytuje zájemcům hlubší informace o činnosti významných osobností pedagogického myšlení (tzv. klasikové pedagogiky) od antiky až po 20. století včetně reformátorů na poli školství, a to v českých zemích i v mezinárodním kontextu. Pozornost je věnována také vlivu jejich výchovného působení i tvůrčí činnosti na další vývoj pedagogiky a školy jako vzdělávací instituce. Cílem předmětu je seznámit posluchače s názory významných postav pedagogiky a školství od nejstarších dob až do současnosti. 1. Představitelé antického myšlení – Sokrates, Platón, Aristoteles. Působení Quintiliana. 2. Významní představitelé období renesance (Rotterdamský, Rabelais). 3. Osobnost J. A. Komenského a jeho vliv na pedagogické myšlení novověku. 4. Významní reformátoři 18. a 19. století (Felbiger, Hasner). Osvícenství. 5. Pedagogové 18. a 19. století – Locke, Rousseau, Pestalozzi. 6. Představitelé německé pedagogiky – Herbart, Fröbel, Diesterweg. 7. Čeští pedagogové 19. a 20. století – Amerling, Ryba, Lindner, Kádner, Chlup, Příhoda. 8. Tvůrci a představitelé pedagogického reformismu 20. století. 9. Významné představitelky rozvoje dívčího školství – Rettigová, Krásnohorská.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)

CACH, J. Jean Jacques Rousseau a jeho pedagogický odkaz. Výbor z pedagogického díla. (1967). Praha: SPN.

CACH, J.; DVOŘÁK, K. (1970). G. A. Lindner a jeho odkaz dnešku. Praha: SPN.

CIPRO, M. (2002). Encyklopedie Prameny výchovy. Galerie světových pedagogů. Druhý a třetí svazek. Praha: Vlastním nákladem.

CIPRO, M. (2003). Němečtí pedagogové. Praha: Miroslav Cipro.

CIPRO, M. (2001). Slovník pedagogů. Praha: Miroslav Cipro.

KASPER, T.; KASPEROVÁ, D. (2008).  Dějiny pedagogiky. Praha: Grada.

KOMENSKÝ, J. A. (2004). Didaktika analytická. Brno: Tvořivá škola.

POLIŠENSKÝ, V.; PAŘÍZEK, V. (1987). Jan Amos Komenský a jeho odkaz dnešku. Praha: SPN.

Edice z dějin pedagogiky.

Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)

On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8010

Heslo: akredkpg19

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK