PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Chapters of History of Education - OINZ1P008B
Anglický název: Chapters of History of Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Garant: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D.
PhDr. Ivo Syřiště, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)
Předmět prohlubuje orientaci studentů v dějinách pedagogiky, a to zejména s ohledem na historické ukotvení vybraných myšlenkových směrů, které promlouvají v pedagogickém a širším společenskovědním diskurzu. V centru zájmu antropologicky laděné pedagogiky je vnímání výchovy jako zapojení jedince do kulturního a společenského dění. Cílem semináře je připomenout a aktualizovat myšlenky, které vedly k postupné humanizaci výchovy, k odklonu od jednoznačně autoritativního vedení dítěte (žáka), k obratu k dítěti a důrazu na koncept přirozené a svobodné výchovy i na propojení školy a aktivního života. 1. Výchovný ideál v antice a v křesťanství. 2. Humanistická a protestantská tradice české školy - J. Blahoslav, J. A. Komenský. 3. Jansenismus ve Francii v 17. století a pietismus v Německu v 17. a 18. století. 4. Filantropické snahy - Kindermann, Basedow, vznik sociální pedagogiky. 5. Koncept přirozené a svobodné výchovy - J. J. Rousseau, L. N. Tolstoj. 6. Výchova člověka, právo dítěte na úctu. 7. Rozvoj dívčího školství a škol pro osoby se znevýhodněním. 8. Pedagogický reformismus - české země, zahraničí.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)

CARLGREN, F. (1991). Výchova ke svobodě. Pedagogika Rudolfa Steinera. Praha: Baltazar.

GRECMANOVÁ, H. - URBANOVSKÁ, E. (1996). Waldorfská škola. Olomouc, Hanex.

KASPER, T. - KASPEROVÁ, D. (2010). Dějiny pedagogiky. Praha: Grada.

LENDEROVÁ, M. - RÝDL, K. (2006). Radostné dětství? Dítě v Čechách devatenáctého století. Praha: Paseka.

LUDWIG, H. a kol. Vychováváme a vzděláváme s Marií Montessoriovou (praxe reformně pedagogické koncepce). (2008). Praha, Univerzita Pardubice.

RICHÉ, P. - VERGER, J. (2011). Učitelé a žáci ve středověku. Praha: Vyšehrad, 2011.

RÖHNER, R. - WENKE, H. (2003). Daltonské vyučování. Stále živá inspirace. Brno: Paido.

RÝDL, K. (1994). Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno: Marek Zeman.

Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)

On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8001

Heslo pro hosty: akredkpg19

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK