PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Adventure Education - OINZ1P007B
Anglický název: Adventure Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Garant: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)
Předmět vychází z terminologického základu v teoretické rovině českého pojetí zážitkové pedagogiky a k didaktickým dovednostem vede studenty formou přímé zkušenosti při práci s hrou jako prostředkem učení zážitkem. Uvádí zážitkovou pedagogiku jako obor, který poskytuje pedagogům profesní dovednosti práce se skupinou a s osobnostním a sociálním rozvojem žáků. Cílem předmětu je seznámit studenty s terminologií a prostředky zážitkové pedagogiky a na základě sebezkušenostních postupů vést studenty k povědomí o základních didaktických postupech se zážitkem jako prostředkem učení při hře. 1. Pojetí pojmu zážitková pedagogika (učení, výuka, holistická výchova). 2. Cíle výchovy prožitkem (osobnostní a sociální rozvoj, práce se skupinovou dynamikou). 3. Didaktické postupy (motivace, akce, reflexe; dramaturgie). 4. Hra, reflexe jako příležitost k učení. 5. Kooperace, kompetice. 6. Determinace volby prostředků (pro koho, pro jaký cíl, způsob provázení; podmínky). 7. Zdroje: výchova v přírodě (dobrodružstvím, výzvou; projekty PŠL, Outward Bound apod). 8. Dramatická výchova, dramaterapie; artefiletika, arteterapie (Etický kodex arteterapeuta).
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)

Franc, D., Zounková, D., Martin, A. (2007): Učení zážitkem a hrou. Brno: Compruter Press.

Holec, O. (c1994). Instruktorský slabikář. Praha: Prázdninová škola Lipnice.

Jirásek, I. (2019). Zážitková pedagogika. Teorie holistické výchovy (v přírodě a volném čase). Praha: Portál.

Ondrejkovič, M. (2011). O zodpovednosti a psychickej bezpečnosti v zážitkových kurzoch. Gymnasion, http://www.gymnasion.org/archive/article/o-zodpovednosti-psychickej-bezpecnosti-v-zazitkovych-kurzoch

Pelánek R. (2010). Zážitkové výukové programy. Multimediální interakce, diskuse, aktuální témata. Portál, Praha.

PŠL (2002). Zlatý fond her I-IV. Praha: Portál.

Srb, V., & Švec, J. (2007). Jak na osobnostní a sociální výchovu?: výchozí příručka k metodikám OSV (Vyd. 2). Praha: Projekt Odyssea.

Valenta, J. (2013). Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada.

Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)

On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8011

Heslo pro hosty: akredkpg19

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK